Upornost je ključna reč

Usporeni metabolizam je najčešće posledica naših nezdravih životnih navika. Vreme je da ga ubrzamo.

 

Autor: Marko Simić

 

Neefikasno trošenje unetih kalorija je uzrok gomilanja viška kilograma, a nastaje kao posledica usporenog rada metabolizma. Uzroci mogu biti brojni, od genetske predispozicije, preko neuravnotežene ishrane, stresa, manjka fizičke aktivnosti, pa do ozbiljnih zdravstvenih poremećaja. Najčešće je u pitanju kombinacija nekoliko navedenih faktora, a ohrabrujuće zvuči podatak da je gojaznost izazvana poremećajem rada endokrinog sistema daleko ređa od one nastale usled nedostatka fizičke aktivnosti. Premalo kretanja se smatra glavnim uzrokom mnogih zdravstvenih problema današnjice.

 

Zašto je ovo ohrabrujuće?

Zbog toga što se protiv ovog uzroka možemo izboriti sami. Potrebna nam je želja za promenom, dobar plan i, naravno, mnogo upornosti. Prvi korak je svakako odlazak lekaru koji će vam predočiti koji nivo fizičkog opterećenja vaš organizam može da podnese. Zatim nabavite par udobnih patika ili neke druge obuće u kojoj će vam prijati šetnja.

Kakve veze ima šetnja sa vežbanjem?

Iako hodanje posmatramo kao nešto sasvim obično, u stvari je u pitanju izuzetno složen proces. Za izvođenje samo jednog koraka naše telo angažuje 50 različitih mišića, kao i čitav sistem koji kontroliše ravnotežu, održavanje tela u uspravnom položaju, itd. Hodanje je osnovni oblik našeg kretanja, a kretanje je bilo suština našeg postojanja hiljadama godina unazad. Uz to predstavlja i fenomenalan način za prirodno ubrzanje metabolizma. Dodatni zdravstveni benefiti svakodnevnih šetnji na svežem vazduhu su podizanje opšteg tonusa organizma, prevencija kardiovaskularnih bolesti, depresije i anksioznosti, smanjenje rizika od pojave dijabetesa i hipertenzije.

Koliko daleko i koliko brzo bi trebalo da hodam?

Vaš cilj bi trebalo da bude svakodnevno pređenih pet kilometara, što je oko 10.000 koraka. Naravno da u početku možete sebi da postavite i neki manji broj koraka za cilj, bitno je da budete uporni. Brzina hoda bi trebalo da bude takva da možete da izgovorite rečenicu, ali da vam i ne bude baš najprijatnije da razgovarate dok se krećete.

Šta da radim kada ovo prestane da bude izazov?

Prvo čestitajte sebi na postignutim rezultatima. Zatim odredite sledeći cilj. Postoje brojne vežbe i njihove kombinacije koje mogu da dovedu do ubrzavanja metaboličkih procesa. Savetujemo vam da izaberete one za čije izvođenje vam ne trebaju dodatni rekviziti, osim prostirke za vežbanje. Čučnjevi, sklekovi, skokovi iz čučnja, sve vrste kardio treninga (plivanje, vožnja bicikla, trčanje, joga) – izaberite ono što vam najviše odgovara.

Da li je to sve?

Ne, to nije sve. Ne postoji sistem vežbi koji može da ubrza naš metabolizam toliko da bi mogao da sagori sve ono što smo u stanju da pojedemo, ukoliko se ne hranimo ispravno. Prelazak na novi režim života u kome je vežbanje satavni deo svakoga dana, baš kao što je to i održavanje lične higijene, podrazumeva i promenu prehrambenih navika. Tek tada možemo da očekujemo prave rezultate.

 

Stvaranje zdravih navika

Potreban je period od šest nedelja redovnog sprovođenja određene aktivnosti da bi se stvorili uslovi za održanje kontinuiteta. Još toliko je potrebno da bi naša podsvest tu aktivnost stvarno usvojila. Na ovo moramo da dodamo još najmanje dva meseca istrajnosti, dok se ne stvori navika. Redovno vežbanje u toku pet do šest meseci je period koji morate da savladate svojom upornošću. Nakon toga će vam ono postati deo svakodnevne rutine bez koga nećete moći da smatrate svoj dan ispunjenim.