Kako pobediti stres

 

Ponekad je dovoljno samo nekoliko minuta i malo dobre volje da bismo otklonili negativne posledice stresogenog okruženja.

 

Autor: Vladimir Pantić

 

Stres je sastavni deo modernog načina života i ne možemo ga izbeći. Počev od saobraćaja, preko poslovnih obaveza, narušene komunikacije i svega ostalog što doprinosi napetosti, uključujući i nezdrav način života i zagađenje okoline, svakodnevno smo izloženi brojnim stresogenim faktorima. Međutim, ako već ne možemo da izbegnemo negativne uticaje, onda bar možemo da se potrudimo da njihove štetne efekte u što većoj meri neutralizujemo. Posledice stresa, ukoliko se štetni uticaji ne amortizuju na vreme i pravilno, mogu da dovedu do somatskih reakcija u organizmu, poput poremećaja u krvnom pritisku i brzini disanja. Ništa manje štetne nisu ni psihičke posledice poput hroničnog premora, anksioznosti, depresivnosti, poremećaja sna, prenaglašenih ljutitih reakcija na beznačajne povode.

 

Načini borbe protiv stresa

Neke osobe su zahvaljujući strukturi sopstvene ličnosti otpornije na stres, neke su mu podložnije. Pomoću različitih psihoterapijskih metoda moguće je ojačati ličnost i ovladati veštinama potrebnim za borbu protiv stresa. Uz pomoć kvalifikovanog terapeuta postiže se povećanje samopouzdanja, osoba počinje pozitivno da vrednuje svoje sposobnosti, uči kako da pravilno rasporedi obaveze i da organizuje svoje vreme (prekoračenje zadatih rokova je čest uzrok stresa, a takođe je i česta posledica loše organizacije).

Najčešće upotrebljavane metode su progresivna mišićna relaksacija i autogeni trening. U praksi su dobre rezultate dali i bavljenje jogom, meditacijom i drugim relaksacionim tehnikama. Učenje pravilnih tehnika disanja je osnova svih relaksacionih metoda. Važno je da uz pomoć terapeuta otkrijemo koja metoda nam najviše odgovara i da se zatim predano posvetimo eliminaciji stresa.

 

Progresivna mišićna relaksacija

Ovu tehniku je pre 90 godina opisao Dr E. Džejkobson, a zasnovana je na jednostavnom principu prema kome mentalna relaksacija proizilazi iz mišićne opuštenosti. Učenjem tehnika pomoću kojih opuštamo mišiće postižemo posledično i mentalnu relaksaciju. Ova metoda se ne primenjuje kod osoba sa shizofrenim poremećajima, opsesivno-kompulsivnim poremećajima, kao ni kod pacijenata izraženom hipertenzijom.

Tokom perioda učenja tehnike osoba počinje da prepoznaje razliku između kontrakovanog i opuštenog mišića i uspostavlja kontrolu nad tim procesom. Mišićne grupe se kontrahuju i opuštaju prema tačno utvrđenom redosledu, svaka grupa po dva puta (5 sekundi kontrakcija, 10 sekundi relaksacija). Vežbe se izvode u ležećem ili sedećem položaju, nakon završenih vežbi potrebno je ostati još desetak minuta u relaksiranom položaju, uz vizuelizaciju nekog prijatnog mesta poput plaže. Potrebno je dva do tri meseca treninga uz pomoć terapeuta (jednom nedeljno, uz dodatno samostalno vežbanje) da bi se ovladalo osnovnim tehnikama.