SELEN

Letnja zaštita

 

Nedostatak ovog oligoelementa povezuje se sa brojnim zdravstvenim poremećajima.

 

Autor: Vladimir Pantić

 

Selen je oligoelement koji moramo da unosimo u organizam putem ishrane. U slučaju nedovoljnog unosa selena, potrebno je deficit nadoknaditi putem suplementacije. Kao što nedostatak ovog elementa može dovesti do brojnih zdravstvenih poremećaja, tako i prekomeran unos može dovesti do neželjenih efekata. Zbog toga je pre početka suplementacije neophodno konsultovati se sa svojim lekarom i farmaceutom.

 

Štiti i pomaže tokom letnjih meseci

Svoje moćno antioksidantno dejstvo selen najbolje iskazuje u kombinaciji sa vitaminima E i C, kao i sa beta-karotenima. Tokom letnjih meseci izloženi smo pojačanom štetnom dejstvu sunčevih zraka, tako da je našem organizmu potrebna dodatna pomoć u zaštiti od slobodnih radikala. Selen doprinosi boljem zdravlju kože i njenoj povećanoj otpornosti na efekte foto-starenja. On takođe štiti i krvne sudove i krvne ćelije, a interesantno je da u kombinaciji sa navedenim biološkim antioksidansima utiče i na smanjenje nivoa lošeg holesterola.

U toku letnjih meseci raste opasnost od bakterijskih infekcija kože, a selen i ovde igra značajnu preventivnu ulogu. Ovaj oligoelement ima važnu ulogu u održavanju adekvatnog imunog odgovora organizma. Posebno je važan za sve koji su izloženi povišenom oksidativnom stresu, kao što su pušači, osobe sklone infekcijama, osobe izložene urbanom zagađenju, ali i mnoge druge.

 

Unos putem ishrane

Selen se nalazi u namirnicama kao što su: crveno meso, riba, morski plodovi, integralne žitarice, teleća džigerica, jaja i beli luk. Ima ga u pivskom kvascu i u semenu suncokreta, kao i u orašastim plodovima. Zastupljenost selena u navedenim namirnicama nije konstantna, već zavisi od područja na kome su životinje i biljke gajene. Selen je u organizam moguće uneti i putem konzumacije mineralnih voda koje ga sadrže.

Raznovrsna ishrana, naročito ona mediteranskog tipa, predstavlja odličnu osnovu za snabdevanje našeg organizma selenom. Do nedostatka selena može doći kod osoba koje ne unose dovoljno proteina, hrane se jednolično, konzumiraju alkohol i duvan.

 

Kada je potrebna suplementacija

Fizički neaktivne osobe imaju manju mišićnu masu, što dodvodi i do nedostatka selena u organizmu. Ovaj oligoelement je često deficitaran kod starijih osoba. Selen, osim što učestvuje u imunom odogovoru organizma, važan je i za održavanje pravilnog rada štitaste žlezde. Takođe, ima ulogu u prevenciji nastanka raka prostate. Nedostatak selena u organizmu dovodi se u vezu i sa muškim sterilitetom, kao i sa nastankom reumatskih oboljenja i astme.

Tokom letnjih meseci često ne prilagodimo ishranu visokim temperaturama, što dovodi do poremećaja u ravnoteži oligoelemenata. Ovo je moguće ispraviti putem suplementacije, uz obaveznu prethodnu konsultaciju sa lekarom i farmaceutom. Zbog moguće interakcije sa nekim lekovima, važno je obavestiti farmaceuta o svom zdravstenom stanju i navesti mu koju terapiju uzimate po nalogu lekara.

 

Chad Thomas Jersey