Pušenje – Betty

Reprogramiranje – odvikavanje u pet koraka 

Novi, revolucionarni metod odvikavanja od pušenja putem „reprogramiranja”, zasnovan na kognitivno-bihejvioralnim tehnikama, poznat je u psihologiji kao jedan od najuspešnijih za prevazilaženje neželjenih navika, ponašanja i zavisnosti svakog tipa.

Autor: Nataša Mitrovska

Nauka danas ima rešenje. Jednostavno, ali revolucionarno. Da biste se obogatili, kažu, ne treba da radite više, nego pametnije. To važi i za pušenje. Da biste konačno ostavili cigarete, ne treba vam jača volja ili čvršći karakter, nego da znate najbolji način. I da ga primenite.

Ovaj metod je sasvim suprotan uobičajenim metodama, gde se navika pušenja suzbija pomoću snage volje. Ovde je reč o jednoj vrsti „reprogramiranja” uma – procesa koji traje oko tri nedelje ili 21 dan, nakon čega se prestajanje odvija prirodno i spontano, bez većeg napora i bez uobičajenih „kriza” sa kojima se apstinenti suočavaju kada prestaju da puše. Najveća dobit za one koji prestaju sa pušenjem je što za kratko vreme potpuno gube želju i potrebu za cigaretama i u najvećem broju slučajeva nikada se više ne vraćaju na staru naviku. Pušači se na relativno lak i jednostavan način dovode u psihofizičko stanje kao pre početka pušenja, tj. pre nego što su postali zavisni od nikotina. Ovom metodom bivši pušač ne samo što se konačno oslobađa od samonametnute nikotinske „robije”, nego i drastično poboljšava kvalitet života, preuzimajući ponovo kontrolu nad sobom i svojim životom.

Ako želite da prestanete sa pušenjem i tražite način kako to da uradite, počnite sa ovim pitanjima: 

Volite li sebe dovoljno da biste prestali sa pušenjem? 

Volite li sebe dovoljno da biste bili srećni? 

Igrate li glavnu ili sporednu ulogu u vlastitom životu?

Šta treba uraditi? Prvo i osnovno, osloboditi se nekih iluzija i zabluda u vezi sa pušenjem koje verovatno negujete godinama unazad, kao što su: verovanje da pušenje predstavlja uživanje i zadovoljstvo; da vas cigareta smiruje kada ste nervozni ili pod stresom; da vam pušenje pomaže da se koncentrišete ili da se opustite; rašireno verovanje da ćete se ugojiti ako prestanete sa pušenjem itd. Da li ste razmišljali o ovim stavovima, verovanjima, strahovima? Vreme je da ih preispitate, jer, ako ste ih na početku vaše „pušačke karijere” usvojili, to ne znači da oni još važe i da su tačni. Uostalom, oni su vam samo pomogli da se „navučete” na cigarete i da ostanete dugo vreme zavisnik nikotina! Oni su vaše „opravdanje”.

Sledećih pet koraka dele vas od vašeg novog statusa nepušača: 

Donesite odluku da prestanete sa pušenjem

Da se podsetimo – imaćete još najmanje 21 dan dok otpočnete proces odvikavanja. Sa svim izazovima, strahovima i sumnjama možete se suočiti dok još pušite. Ovo je to što čini ovaj metod lakšim i daleko efikasnijim od ostalih. Očekuje vas promena, ali imaćete sasvim dovoljno vremena da se pripremite.

Sada je važno da uradite prvi korak, a on je: da rešite da ćete prestati sa pušenjem! Da izrazite nameru da želite da instalirate novi, bolji program u vaš podsvesni um, program „Ja sam nepušač”.

Pronađite vaše motive

Napravite listu razloga „ZA” prestajanje i „PROTIV” prestajanja sa pušenjem. Počnite sa prvim  – vaši razlozi „ZA”. Zbog čega sve želite da postanete nepušač? Kako će to poboljšati vaš život? Zapišite sve što vam padne na pamet, od glavnih  razloga, pa sve do najbanalnije sitnice. Potrudite se da pronađete lične razloge da bi postali nepušač, one koji vama najviše znače. Onda uzmite drugi list i na njemu zapišite sve razloge „PROTIV” prestajanja sa pušenjem. Napišite zbog čega bi vam bilo teško da to uradite, čega se bojite, šta mislite da će vam nedostajati ako ne pušite? Ovi su obično u mnogo manjem broju od prvih. Razlozi zbog kojih mislite da nešto ne možete da uradite samo su vaša verovanja. Postanite svesni da se sva ova verovanja održavaju i dalje isključivo iz navike. A oni su glavna komponenta vašeg „pušačkog programa”, koji treba da promenite. Zato, upitajte se sledeće: Ako su ova verovanja glavna prepreka na putu da postanem nepušač, koja će me verovanja dovesti do cilja? Sedite i pronađite ih! Naravno, to će biti verovanja suprotna od onih koja vas ograničavaju. Otvorite svoj um i kreirajte ih!

Odaberite datum od kada ćete prestati sa pušenjem

Ovaj korak pokazuje vašu rešenost da postanete nepušač. Datum prestajanja odredite tako da bude minimum 21 dan od sad, odnosno otprilike 21 dan otkad počnete da vizualizujete (sledeći korak). Podsvesnom umu potrebne su oko tri nedelje (21 dan) da apsorbuje, odnosno „instalira” novi program koju mu ponudite. Znači, odredite datum kada ćete prestati, a dotad možete slobodno da pušite. Samo pratite sve potrebne korake.

Počnite da vizualizujete

Vizualizacija znači da gledate vaš mentalni ekran, odnosno da zamišljate ono što želite da postignete, u ovom slučaju – da zamišljate sebe kao nepušača; da gledate sebe kako živite život nepušača. Ovim aktom, vi „usađujete” vašem podsvesnom umu nove misaone obrasce i osećanja nepušača. Ceo trik je da uradite ovo sa intenzivnom željom i verovanjem u krajnji ishod. Budite sigurni u to koliko će prestanak pušenja učiniti vaš život boljim! Unesite optimizam i entuzijazam, radujući se unapred rezultatu koji ćete imati za 21 dan! Radite ovo pet minuta uveče pre spavanja i pet minuta ujutro nakon buđenja, tokom 21-og dana. Proverite kako ćete izgledati, kako ćete se osećati i kako ćete se ponašati kada se vaš cilj – da postanete nepušač – ostvari.

Upotrebljavajte afirmacije

Napišite 5–6 afirmacija povezanih sa vašim ciljem da postanete nepušač. Afirmacije uvek pišite u sadašnjem vremenu. Sastavite ih tako da imaju lično značenje za vas. Ne da budu samo opšte fraze koje ćete automatski ponavljati. Upotrebljavajte reči koje imaju jako motivaciono delovanje na vas.

Ponavljajte ih u sebi ili glasno, što energičnije i sa punom verom da je to što govorite istina. Ponašajte se kao da je sve to stvarno tako, kao kada glumci glume neki lik. Ovo važi i za vizualizacije i za afirmacije. Uđite u svoju novu ulogu! Ponašajte se kao da već postajete nepušač, koji ima tri nedelje kako bi se privikao na sasvim nove okolnosti.

Nakon samo tri dana nepušenja bićete srećni što ste doneli ovu, možda najvažniju odluku u vašem životu. Znate li koja je osnovna razlika između pušača i nepušača? Nepušači ne osećaju potrebu da puše i ne moraju da se suzdržavaju da ne zapale. To je ono što vi sada radite. Postajete nepušač. 

Znate li koliko je lepo, kada već ne morate da pušite, da uživate u životu?

Antipušačke kampanje i reklame koje su svuda oko vas još više vam otežavaju, nego što vam pomažu. Zato vam nećemo pričati o tome koliko je pušenje štetno, u stilu upozoravajućih natpisa na kutijama cigareta. To je svima već uveliko poznato. Za promenu, krenućemo od kraja: ukoliko u ovom trenutku ostavite cigarete, medicina kaže da će „posledice” biti sledeće:

Za 20 minuta sniziće se vaš krvni pritisak i puls;

Za 8 sati nivo nikotina i ugljen monoksida opada. Kiseonik u vašem telu vraća se na normalu;

Za 1–2 dana vaša pluća počeće bolje da rade. Ugljen monoksid napušta vaše telo;

Za 3 dana vaše čulo mirisa i ukusa poboljšaće se, a disanje biće lakše;

Za 2 nedelje simptomi odvikavanja značajno će se sniziti, a nivo energije će porasti;

Za 1 mesec cirkulacija će se poboljšati drastično, a kretanje će postati mnogo lakše;

Za 6 meseci rizik od infarkta, karcinoma i ostalih bolesti povezanih sa pušenjem počinje značajno da opada.