ANKSIOZNOST, IZBELJIVANJE ZUBA

autor: Aleksandra Jakovljević

Odjednom mi se pojavio neobjašnjivi osećaj straha i napetosti. Pokušala sam da ne razmišljam o tome, ali uporno se vraća. Ne bih da pijem neke lekove, koji izazivaju zavisnost, pa me zanima postoje li neke prirodne metode i prirodna sredstva uz pomoć kojih bi mi bilo bolje.
Ana (25)

Anksioznost je mentalni poremećaj, koji karakteriše osećaj straha, teskobe i iščekivanja da će se nešto loše dogoditi. Negativno utiče na svakodnevni život, umanjujući radnu sposobnost i koncentraciju, zbog čega je veoma važno prepoznati ga i lečiti na vreme. Najčešće je bezrazložan i neopravdan, jer predstavlja emocionalnu reakciju na nepostojeću ili ređe, minimalnu opasnost. Zbog stalnog pritiska i osećaja nemoći, anksioznoj osobi se često čini da će eksplodirati i izgubiti kontrolu nad sobom i svojim životom. Ovaj poremećaj češće pogađa žene, ali u poslednje vreme sve je više i muškaraca sa ovim tegobama. Uglavnom se pojava anksioznosti ne može predvideti, ali od velike pomoći obolelom je to što su strahovi ponekad povezani sa određenim situacijama, mestima, osobama… Veoma često uzrok leži u genetici, ali se može javiti i kao posledica traumatičnog događaja, konstantnog stresa ili neke potpuno banalne stvari ili pojave. Simptomi obuhvataju plitko i ubrzano disanje, ubrzan rad srca i bol u grudima, preznojavanje, napetost i glavobolju, nesanicu, napetost mišića, negativne misli. Savremeno doba i moderan način života uzrok su toga da je većina ljudi bar nekad osetila neki od ovih simptoma, a neki i konstantno žive pod stresom. Ponekad anksioznost može preći u panični napad.

Neki od prirodnih načina lečenja su šetnje, joga, vežbe disanja, meditacija, psihološke tehnike, kao i mnogobrojni biljni preparati. Pravilno disanje je veoma važno u ovakvim situacijama. Zatvorite oči i koncentrišite se na sopstveno disanje. Možete lagano brojati do 4 kad udišete i  do 4 kada izdišete, a zatim povećavajte broj udaha i izdaha na 6, pa na 8. Usporite disanje, pa će se um i telo smiriti. Joga pozitivno utiče na duhovnu stabilnost, samopouzdanje, opušta mišiće, reguliše lučenje žlezda, krvotok i rad srca. Ljudi su često razdražljivi kada su gladni i kada nivo šećera u krvi opadne. Pojedite šaku orašastih plodova ili nekoliko kockica crne čokolade, popijte vodu i biće vam lakše. Budite svesni da nalet panike ili anksioznosti kratko traje i da će brzo proći.Valerijana je svakako jedna od najkorišćenijih biljaka za smirenje. Kao i ostale (matičnjak, glog, pasiflora, hmelj, kantarion, lavanda, kamilica) ne izaziva zavisnost, a značajno može pomoći kod problema razdražljivosti, napetosti i uznemirenosti.

Imam žute zube ceo život, a pored toga sam i pušač. Koristila sam razne preparate za izbeljivanje zuba ranije, ali nijedan nije delovao. Da li postoje neke prirodne metode, koje bi mi mogle pomoći?
Milana (32)

Jedna od najčešćih usluga, koja se pruža u današnje vreme u stomatološkim ordinacijama širom sveta, je upravo izbeljivanje zuba. Želja za belim zubima je znatno starija od savremenih stomatoloških metoda za izbeljivanje, tako da se mnogi prirodni preparati za ovu svrhu mogu naći u svakom domaćinstvu. Jedan od najčešćih uzroka žutih zuba je pušenje, ali i kafa, čaj, tamni sokovi i gazirana pića, crveno vino, slatka hrana, određeni antibiotici, neredovna i nepravilna higijena, genetika.

Jedan od najkorišćenijih prirodnih izbeljivača zuba, svakako je soda bikarbona. Glavni sastojak je i mnogih pasta za zube, ali se može koristiti i samostalno, tako što se ¼ kašičice pomeša sa vodom i tako se operu zubi ili se pospe po običnoj pasti ili četkici za zube. Ostali prirodni sastojci, koji mogu pomoći kod ovog problema su jagode (konzumirajte ih u sezoni što više, a možete ih i preseći na pola i njima istrljati zube), kora od banane (trljajte zube unutrašnjom stranom kore od banane), lovorov list, narandža, medicinski ugalj, celer, brokoli, jabuke. Za ispiranje usta može se koristiti slana voda, jabukovo sirće (u čašu od 2 dcl doda se kašika jabukovog sirćeta), kokosovo ulje (10-15 minuta promućkati u ustima, nakon čega je potrebno zube oprati pastom, a ukoliko je u čvrstom stanju nanesite ga na četkicu za zube i istrljajte zube). Svakako ni sa ovim metodama ne bi trebalo preterivati, jer prekomerna upotreba, posebno sode bikarbone i limuna može oštetiti zubnu gleđ. Prilikom pranja zuba, svaki put obavezno očistite i jezik, a četkicu za zube menjajte na svaka 2-3 meseca.