Naoružajte se β–karotenom

autor: Mr ph Jelena Nešović

Značaj svakodnevnog uzimanja beta-karotena potvrdile su brojne studije i prema preporukama trebalo bi uzimati između 10 i 60 mg svakog dana

Da li se sećate koliko često su vam u detinjstvu mame ili bake, dok kuvaju ručak, davale svežu šargarepu za grickanje? Govorile su da je šargarepa odlična za vid, a i deca je rado jedu. Iako smo tada prihvatali i poslušno grickali šargarepu motajući se po kuhinji, morate priznati da ste je sa godinama lagano zapostavili. Nije baš zgodna za salatu ili sendvič, nekako je uvek lakše staviti neko drugo povrće… Imamo li običaj da je jedemo skuvanu?  Pa i ne baš. Kuva se malo duže od drugog povrća pa je, ukoliko je i konzumiramo, to najčešće u nekoj čorbici.

Beta-karoten je prvi put izolovan 1830. godine iz šargarepe, a po njoj je i dobio ime (carrot = šargarepa). Zanimljivo je da su nekadašnji »rođaci« šargarepe bili čak i ljubičaste boje, a danas na pijacama možemo pronaći narandžastu i belu. Iako je šargarepa povrće koje je najbogatije beta-karotenom, on je u velikoj meri prisutan u svom žutom i narandžastom voću i povrću poput kajsije, breskve, bundeve, krompiru, i u zelenom lisnatom povrću kao što su kelj, spanać, blitva, prokelj.

Kako krenu sunčani dani, nekako se sve češće govori o beta-karotenu. To je pre svega zato što on ima ključnu ulogu u rastu novih ćelija i obnavljanju tkiva, štiti od UV zračenja i ubrzava tamnjenje podstičući sintezu melanina. Beta-karoten pretvara se u vitamin A koji je od vitalnog značaja za zdravu i lepu kožu. Evo kako beta-karoten može pomoći vašoj koži:

Daje koži prirodan sjaj. Beta-karoten sprečava prerano starenje kože jer deluje kao antioksidans.

Smanjuje osetljivost na sunce. Beta-karoten povećava delotvornost krema za sunčanje, a konzumiranje 90 do 180 mg beta-karotena može ublažiti opekotine od sunca.

Pomaže kod većine problema sa kožom. Beta-karoten je delotvoran u lečenju kožnih stanja kao što je suva koža, ekcem i psorijaza. Vitamin A je uključen u rast i obnovu tkiva i tako štiti kožu od oštećenja. Često se koristi za zaceljivanje rana na koži.

Značaj svakodnevnog uzimanja beta-karotena potvrdile su brojne studije i prema preporukama trebalo bi uzimati između 10 i 60 mg svakog dana. Osobe koje se hrane uravnoteženo, tj. imaju pet raznovrsnih obroka bogatih voćem i povrćem, verovatno ishranom dobijaju dovoljne količine beta-karotena. Ali s obzirom na ubrzani način života te potrebe često nisu zadovoljene. Istraživanja su pokazala da 50% stanovništva unese tek 2 mg beta-karotena dnevno. Zbog toga je veoma važno nadoknaditi deficit kroz različite suplemente.