Odlično za zdravlje

 

Brojne su koristi koje plivanje pruža našem organizmu, a uz to je takođe i veoma zabavno.

 

autor: Duško Šašić

 

Početak leta nas podseća na sve čari koje donosi boravak na plaži. Plivanje je svakako jedna od najinteresantnijih letnjih aktivnosti. Međutim, svi koji imaju priliku da redovno plivaju tokom cele godine, trebalo bi to i da iskoriste. Bilo da se plivanjem aktivno bavite kao sportom i da učestvujete na takmičenjima, bilo da uživate u rekreativnom brčkanju, ono što je sigurno jeste da se posle svakog boravka u vodi osećate bolje.

 

Zaron u istoriju

Prema arheološkim otkrićima ljudi su se plivanjem bavili još u kamenom dobu. Ova aktivnost je bila sastavni deo potrage za hranom, ali naučnici ne isključuju mogućnost da su naši preci ulazili u vodu i iz čiste zabave. Najstariji literarni zapisi, poput Epa o Gilgamešu, Ilijade i Odiseje svedoče o poznavanju plivačke veštine. Plivali su Asirci i Egipćani, a rimski istoričari Tacit i Kasije Dion opisuju kako su ratnici pojedinih varvarskih plemena bili sposobni da plivaju pod punom ratnom opremom i da na taj način iznenade nespremne protivnike.

Prvim modernim zapisom o plivanju smatra se delo Nikolausa Vinmana, švajcarskog profesora jezika iz XVI veka. On je 1538. godine napisao i objavio knjigu Plivač ili razgovor o plivačkoj veštini (Der Schwimmer oder ein Zweigespräch über die Schwimmkunst).

 

Razvoj modernih tehnika

Današnja plivačka takmičenja odvijaju se u četiri osnovne discipline: slobodnim stilom, prsno, leđno i delfin. Takođe se odvijaju i takmičenja mešovitim stilom i štafetne trke. Plivači se takmiče na različitim distancama, od 50m do 1500m. Plivanje je i sastavni deo drugih sportskih disciplina kao što je triatlon, a na Olimpijskim igrama je prisutno od 1896. godine, kada je i počela moderna istorija ovog sportskog nadmetanja.

Takmičenja prsnim stilom odigravala su se u Engleskoj već početkom XIX veka. Džon Artur Tradžen je 1873. godine na takmičenjima predstavio svoju tehniku plivanja koja se smatra pretečom današnjeg slobodnog stila (ili kraula, kako se ovaj stil još naziva). Svetsku popularnost kraulu doneo je Havajac Djuk Paoa Kahanamoku. On je dokazao superiornost ove tehnike pobedama na Olimpijskim igrama 1912. i 1920. godine, pa mnogi ljudi vezuju nastanak kraula za njegovo ime. Međutim, istraživanja pokazuju da su sličnu tehniku vekovima ranije koristili polinezijski ribari i lovci na školjke. Kahanamokuu ipak ostaje priznanje da je utemeljivač jednog drugog vodenog sporta – jahanja na talasima, dok Tradžen ostaje upisan kao neko ko je kraul predstavio zapadnim školama plivanja.

Delfin (poznat i kao leptir stil) nastao je tridesetih godina prošlog veka, ali je kao zaseban stil priznat tek 1953. godine. Ovaj stil se, pored atraktivnosti, smatra i izuzetno fizički zahtevnim. Direktna posledica toga je i da najbrže utiče na razvoj mišića.

Modifikacije stilova postoje i primenjuju se iz različitih razloga. Spasioci imaju posebne tehnike plivanja koje im omogućavaju da, dok pomažu ljudima u opasnosti, što bolje obave svoj plemeniti zadatak. Ponekad sportisti, da bi razvili određene grupe mišića, namerno plivaju koristeći samo ruke ili samo noge. Vaterpolisti takođe imaju svoje plivačke trikove, kao i svi koji se bave drugim vodenim sportovima.

 

Pozitivni zdravstveni efekti

Potisak vode čini da, kada smo uronjeni do vrata u nju, skoro da i ne osećamo sopstvenu težinu. Sa druge strane, kretanje kroz vodu podrazumeva da moramo savladati otpor koji je dvanaest puta veći od otpora vazduha. Plivanje aktivira celo telo, spada u aerobne aktivnosti koje imaju izuzetno pozitivan uticaj na kardiovaskularni sistem. Mišići plivača su vretenasti i izduženi, telo postaje fleksibilnije, a ukupni tonus organizma se popravlja.

Usled opuštajućeg dejstva vode smanjuje se mogućnost izvođenja pokreta koji bi doveli do povrede zglobova ili tetiva, pa se plivanje primenjuje kao izuzetno blagotvorna rehabilitaciona metoda. Redovno bavljenje plivanjem, osim što jača mišiće, povećava i gustinu kostiju, što igra posebnu zaštitnu ulogu kod žena u prevenciji nastanka osteoporoze.

Ova aktivnost takođe umanjuje nervozu i otklanja posledice stresa. Usredsređenost na pravilno i ritmičko disanje dovodi do snižavanja nivoa hormona stresa, kortizola, a doprinosi lučenju endorfina. Plivanje ima pozitivan učinak i na poboljšanje mentalnih sposobnosti, pa nije retkost sresti plivače u poodmaklim godinama koji nemaju nikakvih problema sa pamćenjem.

Tokom plivanja naš organizam pojačano troši kalorije, što opet dovodi do ubrzanog gubitka viška kilograma. Na taj način plivanje nas štiti od nastanka predijabetičkog sindroma, kao i od pojave hipertenzije. Preporučuje se i kao rekreativna aktivnost pogodna za ljude koji imaju problema sa astmom. Praksa je pokazala i brojne benefite koje plivanje ima za trudnice.

 

Škole plivanja

Sve su brojnije pristalice prakse da se bebe podvrgnu plivačkoj obuci od privih meseci života. Međutim, nije kasno ni ako se mališani sa vodom susretnu i sa pet ili šest godina. Mnoge zemlje na svetu su plivanje uvrstile u spisak veština koje deca moraju da savladaju tokom osnovnog obrazovanja. Ova praksa je višestruko korisna jer moderan način života dovodi do sve češćih pojava deformiteta kičmenog stuba kod najmlađih, a plivanje predstavlja idealnu korektivnu aktivnost u tom slučaju. Pri izboru škole je važno proveriti reference trenera, a ukoliko vaši mališani sa radošću očekuju naredni trening, onda znate da su na dobrom putu da proplivaju.

 

Plivanje i film

Istorija filmske umetnosti beleži slučajeve prelaska plivača sa pobedničkih postolja na crvene tepihe. Možda najčuveniji takav primer odnosi se na filmskog junaka Tarzana. Jedan od najupečatljivijih tumača ovog lika bio je Džoni Vajsmiler, koji je svoju sportsku superiornost dokazao pobedama na brojnim takmičenjima. Ono što je ljubiteljima filmova manje poznato jeste da je Bad Spenser, čuveni simpatični bradonja iz špageti vesterna, pod svojim pravim imenom Karlo Pedersoli branio boje Italije na letnjim Olimpijskim igrama 1952, 1956. i 1960. godine, kao član plivačkog tima.

Chad Thomas Jersey