Oblikovanje i jačanje celog tela

 

Tokom decenija se, kao jedan od planetarno najzastupljenijih vidova rekreacije, ovaj metod dokazao kao pouzdan način za postizanje dobre forme.

 

Autor: Marko Simić

 

Svetsku popularnost pilates je doživeo osamdesetih i devedesetih godina prošlog veka kada skoro da nije bilo ličnosti iz šoubiznisa koja svoju dobru formu nije pripisivala ovom metodu vežbanja. Zasnovan je na nizu vežbi usmerenih ka postizanju snage mišića, kao i njihove fleksibilnosti. Velika pažnja posvećuje se i fleksibilnosti zglobova, a krajnji cilj je optimalna telesna uravnoteženost.

 

Životno delo i nasleđe Jozefa Pilatesa

Jozef Pilates je svoj sistem fizičkih vežbi razvio tokom prve polovine dvadesetog veka. Njegov otac je bio gimnastičar, a majka se bavila naturopatijom u Mehengladbahu u Nemačkoj. Rastući u takvom okruženju Pilates je uskoro počeo i sam da vežba, isprobavajući se u svim tada dostupnim metodama sticanja dobrog zdravlja. Njegov metod je nastao kao sinteza stečenog iskustva i usmeren je ka postizanju dobrog, kako fizičkog, tako i duhovnog zdravlja.

Sam Pilates je svoj metod voleo da naziva Kontrologija, međutim, njegovi učenici su radije koristili njegovo prezime kao oznaku za sistem vežbi kojima ih je podučavao. Pilates je razvio i specifična pomoćna sredstva i rekvizite za vežbanje, od kojih su neka i danas u upotrebi. Moderni pilates metod zasnovan je na izmenama koje su njegovi učenici uneli tokom prethodnih decenija, dok klasični pilates takođe ima svoje aktivne pobornike. Danas su u upotrebi brojne varijacije oba pravca, ali osnovni principi su generalno ostali nepromenjeni.

 

Osnovni principi

Prva moderna knjiga o pilatesu, The Pilates Method of Physical and Mental Conditioning, objavljena je 1980. Njeni autori Gejl Eisen i Frenk Filip Fridmen su bili učenici Romane Križanovske koja je bila jedna od prvih učenica Jozefa Pilatesa. U ovoj knjizi istaknuto je šest osnovnih principa pilatesa su: disanje, kontrola, koncentracija, centriranost, tečni pokreti i preciznost.

Poseban naglasak stavljen je na jačanje unutrašnjih mišića leđa i karlice i takozvane „kuće moći“ (mišići abdomena, donjih leđa i butina). Prema Pilatesu tu se nalazi centar iz koga bi trebalo da krene svaki pokret. Disanje se posvećuje velika pažnja i ono mora da bude usklađeno sa pokretima. Pokreti moraju da budu izvedeni pravilno, precizno, tečno i uz punu koncentraciju vežbača. Pilates je verovao da, kada vežbač nauči da koristi ove principe, može lako da ih primeni i na sve ostale aktivnosti u svom životu, što ga čini jačim i uspešnijim.

 

Efekti vežbanja

Pilates metoda nije orijentisana na uvećanje mišićne mase, već je više usmerena ka jačanju mišića i tonizaciji celokupnog tela. Redovnim vežbanjem mišići postaju izduženi, funkcionalni, celo telo postaje gipkije, dok se držanje popravlja. Postizanje kontrole nad sopstvenim telom dovodi do jačanja samopouzdanje kod vežbača i pozitivno deluje na otklanjanje posledica svakodnevnog stresa. Pre početka vežbanja bi svakako trebalo proveriti reference trenera, a obavezno se konsultujte sa svojim lekarom o nivou opterećenja koje smete sebi da nametnete.

 

Prilagođen svima

Jedna od velikih prednosti pilatesa je upravo fleksibilnost ove metode koja dopušta vežbačima različitog uzrasta i nivoa fizičke spremnosti da trening prilagode sopstvenim trenutnim mogućnostima. Jozef Pilates je vežbe koncipirao tako da maksimalno smanji mogućnost od nastanka povrede, što je još jedna od prednosti ovog metoda.