Kreirajte realna očekivanja

 

Naučite da budete zadovoljni onim što imate dok posežete za onim što želite, usvajajući dobre navike kao što su strpljenje, planiranje i realna očekivanja, jer je to najbolji put za realizaciju želja na kome se nećete razočarati, već ćete osnaženi prošlim iskustvima pobeđivati prepreke.

 

Autor: Mr Vesna Knežević

 

Usvajanje dobrih navika već sa prvim danima nove godine umnogome zavisi od toga da li smo realno procenili svoje potrebe i očekivanja, odnosno, jesmo li uskladili želje i zahteve sa mogućnostima. Na primer, ako nam je važno da u ovoj godini svoj dom učinimo lepšim, prijatnijim i funkcionalnijim, nećemo odustati od ove ideje jer nemamo dovoljno vremena ni materijalnih sredstava za kompletno renoviranje, od zidova i podova, do novog nameštaja. Umesto da se razočaramo i žalimo što nešto nemamo ili nismo u mogućnosti, bolje je da mislimo pozitivno i upitamo se šta možemo da uradimo da nam ambijent u kome živimo bude bolji, jer to je cilj.

Na primer, umesto kompletnog renoviranja, što bismo najviše voleli, uvek možemo da obavimo generalno čišćenje i spremanje, da izbacimo iz stana sve nepotrebne stvari koje ne koristimo, popravimo rasklimanu stolicu koja nam je draga, presvučemo novim meblom staru fotelju, promenimo zavese, ili da osvežimo porodične slike na zidu novim fotografijama u zanimljivim ramovima. Čak ni sve ovo pobrojano nećemo da radimo u nekoliko dana jer postoji velika mogućnost da ne uspemo i razočaramo se, nego ćemo sve što smo planirali da podelimo u više faza i radimo korak po korak.

 

Postepene promene

Isto važi i ako nam je namera da promenimo ustaljene navike u ishrani. Iako ova želja uglavnom zavisi od naše volje, velika je verovatnoća da nećemo uspeti u nameri ako smo rešili da sve nezdrave namirnice izbacimo sa svoje trpeze jednim potezom, odmah se odreknemo industrijskih grickalica, kafe, gaziranih pića, prženja i pravljenja kolača. Loše navike u ishrani se ne stvaraju preko noći, pa ne mogu ni da se eliminišu za jedan dan. Umesto radikalnog reza koji obično ne uspeva, treba napraviti plan o postupnom menjanju: umesto silnih kolača sa mnogo šećera, pravite ih sa medom, umesto pet kafa na dan pijte jednu, umesto gaziranih pića uvedite sveže ceđene sokove, umesto industrijskih grickalica ponudite ukućanima koštunjave plodove, orahe, bademe, kikiriki.

 

Disciplina

Kreiranje realnih očekivanja ne znači da treba da se odreknemo svojih želja. Ne, nikako! Zato što ako zaista želite da uradite nešto, naći ćete način, a ako ne želite, naći ćete izgovor, kako bi to rekao Džin Ron (1930-2009), jedan od najvećih motivacionih govornika koji je imao običaj i da kaže: Disciplina je most između ciljeva i ostvarenja. Upravljanje očekivanjima ne znači odricanje, već je reč o svojevrsnom disciplinovanju želja, njihovom racionalisanju i svođenju u realne i ostvarive okvire. Da bismo nešto što stvarno hoćemo realizovali i sproveli, treba nam više od dobrih namera, ono što nam treba jesu dobre navike.

 

Dobre navike

Fizička aktivnost i urednost koja podrazumeva pospremanje kuće, radnog stola, ličnu higijenu jesu dobre navike poznate svima. Ali u dobre navike se ubrajaju i neke psihološke reakcije koje možemo da naučimo i primenjujemo u svakodnevnom životu. Na primer, da ne projektujemo loša iskustva u buduće događaje nego da ih analiziramo i učimo se na greškama. Recimo, ako ste prošle godine držali dijetu s ciljem da smršate i niste u tome uspeli, ne projektujte staro razočaranje u novi plan ishrane. Budite iskreni, možda ste se odlučili za nerealnu dijetu koja u tri dana obećava čuda, ili prosto niste bili dovoljno istrajni i uporni. U dobre navike spada i to da treba naučiti da ne upadate u zamku preteranih generalizacija, po sistemu – ako jednom nisam uspeo, neću nikada. Ako ste pre pola godine konkurisali za dodatni posao i odbili su vas, to ne znači da ćete biti odbijeni na svim budućim konkursima.

 

Očekivanja i stara iskustva

Naš doživljaj sveta je umnogome obojen i pod uticajem je različitih očekivanja. Ako naučimo da pravimo jasnu razliku između svojih očekivanja i onoga što je realno, prešli smo najteži deo puta do ostvarenja svojih želja. Dobra procena budućnosti, zasnovana na pozitivnoj racionalizaciji prošlih iskustava, kombinovana sa racionalno definisanim planom ostvarenja od više koraka, najbolji je način da ostvarimo svoje ciljeve bez nepotrebnih razočaranja.

Zbog toga, volite svoja stara iskustva čak i ako ste ih u prošlosti doživljavali kao negativna. Ona uvek imaju pozitivnu stranu, a na vama je da nađete način da je vidite. Na primer, tretirajte ih kao orijentaciju šta je moguće a šta ne, kao greške koje možete da ispravite, kao test kapaciteta ili na neki drugačiji način, ali uvek sa namerom da izvučete neku dobit. Na primer, ako su u prošlosti neke situacije ili ljudi prouzrokovali da se osećate bespomoćno, ili pod stresom, ne jadikujte, nego takvo iskustvo tretirajte kao školu života koja vas uči šta u budućnosti da izbegavate, ili kako da se suočite sa sličnom situacijom, ali kao jači i operativniji. Ako niste prošli na nekom konkursu jer niste dovoljno savladali rad na računaru, ili vam je znanje stranog jezika bilo nedovoljno, unapredite svoja znanja i veštine za budući konkurs na koji ćete biti pozvani.

 

Prag zahteva

Ako ste iskreni prema sebi i drugima, naučite da mudro vagate želje, nade i očekivanja i ne postavljate ispred sebe nemoguće ili teško ostvarive zadatke kao što su: čitaću jednu knjigu na dan, pešačiću svakodnevno 12km i slične njima, već ih svedete u racionalniji okvir – čitaću jednu knjigu mesečno, pešačiću svakodnevno 3km. Tako ćete izbeći razna nepotrebna razočaranja. Umesto nezadovoljstva, bićete zadovoljni, a samim tim i spremniji da podignete prag zahteva –dve knjige mesečno, 3km svakodnevnog pešačenja i dva puta nedeljno odlazak na plivanje/fitnes.