Zaštita od sunca i tuđih pogleda

autor: Suzana Stamenković

Za mnoge su sunčane naočare sastavni deo imidža, nose ih bez obzira na doba dana i jačinu sunčevih zraka. Kupujte naočare proverenih proizvođača, sa dobrim staklima i UV filterima

Tokom leta kada je sunčeva svetlost najjača, sunčane naočare nisu samo nezaobilazni modni detalj, već i zaštita oka i odmor za vid. Modni trendseteri odabraće za ovu sezonu najpopularnije modele ili iz fioke izvući uvek neprolazne »avijatičarke«, vodeći računa o prilici, dobu dana, garderobi i frizuri. Oni drugi, kojima su modni diktati u drugom planu, rukovodiće se, pre svega, zaštitom vida.

Modni uzlet počinje sa »avijatičarkama«

Tehnologija zatamnjivanja naočara, dimno senčenje, nastala je u Kini u 15. veku i nije se koristila za zaštitu vida, već da tokom sudskog procesa sudije prikriju izraz očiju. Tri veka kasnije britanski optičar Džejms Ejsko prvi je napravio naočare sa staklima u boji, uveren da plava i zelena stakla mogu popraviti vid. Savremene sunčane naočare osmislio je 1929. godine Sam Foster. Njihovoj popularnosti doprineli su nemi filmovi. U to vreme koristili su se jaki reflektore bez filtera, tako da su glumci na snimanju nosili naočare da zaštite oči. Van seta, štitili su se od obožavalaca.

U predvečerje Drugog svetskog rata »Rej Ban« je dizajnirao avijatičarske naočare za sunce, koristeći tek otkrivenu polarizovanu tehnologiju proizvodnje stakala, sa blago savijenim ramom. Ubrzo su postale sastavni deo avijatičarske opreme, a »rej-ban« model osvojio je svet na prečac 1937. godine. Sa »avijatičarkama« počinje modni uzlet naočara za sunce.

Zdravlje ispred mode

Pri odabiru sunčanih naočara najvažnija je svest o zaštiti zdravlja oka. Dobar izbor podrazumeva kvalitetan vid bez napora i zaštitu od štetnog ultravioletnog zračenja. Nemojte kupovati naočare koje ne pružaju detalje o UV zaštiti ili nemaju deklaraciju, jer UV zraci mogu izazvati oštećenja oka kao što su katarakta, makularna degeneracija, melanom kože i oka. Boja i nivo zatamnjenja nemaju nikakve veze sa mogućnošću naočara da blokira UV zrake. Naočare za sunce je bolje izabrati sa zakrivljenim i većim staklima koja štite oči iz svakog ugla. Oftalmolozi upozoravaju da je opasnije nositi loše naočare nego ih nemati, jer se bez sunčanih naočara oko štiti skupljanjem zenice, a kod loših naočara nema filtera, pa se zenice šire i propuštaju opasne UV zrake. Zato je važno da se naočare za sunce kupuju u optikama i specijalizovanim radnjama, a nikako preko interneta, na uličnim tezgama ili buticima. Brazilski naučnici otkrili su nedavno da je rok trajanja sunačnih naočara dve godine. Vremenom, tokom njihovog nošenja, sunčevi zraci postepeno oštećuju stakla dok zaštita od UV zraka u potpunosti ne nestane.

Što veće, to bolje

Okvir je deo estetike i ličnog stila, subjektivnog pogleda na sebe. Važno je imati na umu da okvir nosimo mi, a ne on nas! Pored toga što nam se dopada potebno je da je prijatan za nošenje, lagan, da dobro prijanja uz lice i štiti oči.

Dizajneri su inspiraciju za modne detalje potražili u prošlosti, tako da se i modeli sunčanih naočara iz prošlog veka ponovo vraćaju na modnu scenu.

Povratak u sedamdesete donosi predimenzionirane naočare. Što veće, to bolje, a osim što prekrivaju trećinu lica, pružaju izuzetnu zaštitu od sunca. Mogu biti okruglog ili četvrtastog oblika, sa debelim ramovima, neutralnih boja. Vratile su se i naočare od acetata ili posebne plastike, ali sa malim staklima. Sportski duh ogleda se u naočarima sa spojenim staklima, koje dizajneri predlažu za ovo leto. U trendu su veliki modeli koji prekrivaju i obrve. Modni diktat za smelije biće geometrijski oblici, trouglovi, kvadrati, razvučeni pravougaonici i ovali, ali i naočare u obliku leptira, cvetova i srca. Biće i onih koji ostaju verni starim, proverenim modelima koji će uz sitne detalje osvežiti letnji stajling, a to su neprolazne »matriks« naočare i klasične »avijatičarke«. Oba modela su bezvremenska. Ove sezone okviri »matriks« naočara su tanki, geometrijskih, oštrih linija, sa potpuno zatamnjenim staklima, dok su »avijatičarke« romantične, sa staklima u obliku suza.

U modu se vraća i lanac za sunčane naočare. Dizajneri su zamislili da bude XL formata, kako bi dominirao među ostalim modnim dodacima, ali i da bi, kada se naočare skinu sa lica i na lancu spuste niz grudi, mogao da zameni ogrlicu.

Pogled u boji

Boja stakala bi trebalo da prati situacije u kojima se naočare nose. Osnovno je da one treba da prijaju oku. Obično je zelena najprijatnija, ali danas je obrada stakala izvanredna, tako da boja nije prioritet. Isti model naočara se često radi u više različitih boja i nijansi. Žute, narandžaste i ružičaste dobre su za poluoblačno ili maglovito vreme. Žuta stakla ugodna su za vožnju, povećavaju kontrast, a ne zamaraju kod vožnje putem gde ima tunela i izmene svetlo-tama. Ovog leta hit će biti ružičasta, zelena i žuta stakla. Zbog postepenog nivoa zatamnjenosti – od vrha do dna stakla, prelazna stakla su idealan izbor jer štite oči i omogućavaju dobar i zaštićen pogled bez obzira na jačinu sunca.

Naočare zlata vredne

Najskuplje naočare za sunce, sa okvirom od zlata i specijalnim staklom, potpisuje Dolče Gabana. Njihova cena je čak 384 hiljade dolara. Trećinu te sume koštaju Bulgarijeve naočare, koje su u poznatom londonskom butiku izložili u kutiji sa zmijom otrovnicom. Prizor je atraktivan, a posetioci ne dolaze u iskušenje da posegnu za njima. Oni sa dubljim džepom mogu da priušte model dizajnera Mosa Lipova, sa ramom od nojeve kosti i aligatorske kože, i cenom od 3.800 dolara. Kod nas se mogu kupiti dizajnerske naočare po ceni od 120 do 1000 evra. Da biste bili sigurni u kvalitet, sunčane naočare isključivo kupujte kod ovlašćenih distributera.