Maksimalno intenzivno, potencijalno opasno

 

Napori koje ovaj vid treninga nameće mogu da budu veliki izazov čak i najiskusnijim i najspremnijim sportistima.

 

autor: Marko Simić

 

Tokom poslednjih godina krosfit (crossfit) sistem vežbanja je doživeo izuzetnu popularnost širom planete. Računa se da više od 16.000 dvorana za vežbanje poseduje originalnu licencu, dok se broj onih koji vežbaju mimo zvaničnih institucija samo nagađa.

 

Svestrani psihofizički razvoj

Sistem vežbi koje nudi krosfit može se u osnovi podeliti na one jednostavnije, osnovne fiskulturne vežbe namenjene osobama koje nisu preterano fizički spremne, i na složenije vežbe koncipirane tako da iskusne atlete napregnu do maksimuma njihovih mogućnosti.

Krosfit poboljšava opštu fizičku sposobnost, razvija izdržljivost, snagu, gipkost, brzinu, koordinaciju pokreta, mentalnu fokusiranost i snagu volje. Veoma intenzivni treninzi su kombinacija atletskih disciplina, klasične gimnastike i dizanja tegova. Osobe koje su veoma posvećene ovom sportu treniraju čak i dva puta dnevno, broj nedeljnih treninga može dostići broj dvanaest, a nekada ga i premašuje. Ukupne vežbe traju do 15 minuta i izvode se maksimalnim intenzitetom na svakom treningu. Period odmora između vežbi je sveden na minimum, teži se tome da ga uopšte ne bude. Nivo opterećenja se menja na svakom treningu, što predstavlja dodatni izazov za organizam. Dnevni trening je usmeren na određenu grupu mišića ili na poboljšanje određenih parametara kondicije, poput brzine, izdržljivosti ili snage.

 

Vežbanje van termina i jaka zajednica vežbača

Nije retka pojava da krosfit zaljubljenika vidite kako trči, radi sklekove, čučunjeve ili zgibove i van redovnih termina treninga. Zadovoljstvo koje postignuti uspeh donosi je motiv za dodatno vežbanje. Svoja iskustva i savete vežbači razmenjuju međusobno, a zahvaljujući internetu, krosfit zajednica je povezana linkovima koji sežu do svih kontinenata. Svakodnevno se pojavljuju novi predlozi koji poboljšavaju sistem treninga, unapređuju sprave potrebne za vežbanje i daju korisne savete o načinu ishrane.

 

Za i protiv

Krosfit donosi brojne koristi vežbačima, od jačanja volje, preko brzog napredovanja svih parametara fizičke sposobnosti, do gubljenja kilograma i postizanja savršeno izvajanog tela. Ovom disciplinom mogu se baviti i vežbači stariji od pedeset godina, naravno u skladu sa svojim zdravstvenim mogućnostima.

Negativne strane krosfita ogledaju se u tome što pojedini stručnjaci smatraju da ovakav vid opterećenja šteti kardiovaskularnom sistemu, naročito kod nepripremljenih vežbača. Povrede su druga opasnost koja vreba i nastaju najčešće kao rezultat zanemarivanja tehnike pravilnog izvođenja određenih pokreta. Do povreda takođe dolazi i kada vežbač preceni svoje mogućnosti i, u želji da postigne još više, u stvari eliminiše sebe sa treninga na duži vremenski period. Zato je od velike važnosti kosultovati se sa svojim lekarom pre početka bavljenja sportom, naročito kada je ovako zahtevan.

 

Nastanak krosfita

Američki sportisti Greg Glasman, koji se profesionalno bavio gimnastikom, i Lorin Dženaj su sredinom devedesetih godina prošlog veka pokrenuli sopstveni biznis usmeren ka razvoju specifične vrste treninga. Kompanija CrossFit, Inc. postoji od 2000. godine i ovlašćena je za davanje licenci salama za vežbanje širom sveta.

Tokom skoro dve decenije postojanja krosfit je stekao brojne poklonike, ali je takođe nailazio i na izvesna osporavanja u stručnim krugovima. Uprkos tome, neke države, poput Kanade, uključile su ga u program obuke vatrogasaca i specijalnih jedinica vojske.

 

 

Chad Thomas Jersey