Ishrana kao pomoć u rešavanju problema

 

Ne postoji čarobni štapić koji će ubrzati vaš metabolizam, ali postoji niz zdravih navika pomoću kojih to možete da uradite.

 

Autor: Biljana Božović

 

Stalnu razmenu materija i energije u našem organizmu označavamo pojmom – metabolizam. Proces pretvaranja, hranom unetih, kalorija u energiju neophodnu za funkcionisanje svake ćelije možemo ubrzati ili usporiti budući da je taj proces podložan različitim spoljnim uticajima. Pravilna i uravnotežena ishrana, u kombinaciji sa ostalim zdravim navikama kao što su: redovno umereno vežbanje, redovan unos tečnosti i dovoljno sna, dovodi do optimalnih uslova za odvijanje metaboličkih procesa. Ukoliko se ta ravnoteža poremeti, negativni efekti se najčešće prvo ispolje kao gojaznost, jer organizam počinje da skladišti masne naslage. U pitanju su veoma složeni procesi pa bi svakako pre promene dosadašnjeg režima ishrane trebalo da konsultujete svog lekara.

 

Vitamini i minerali kao saveznici

Vitamini B kompleksa doprinose efikasnom pretvaranju masti, proteina i ugljenih hidrata u energiju. Ima ih u plodovima mora i nemasnom mesu, integralnim žitaricama, bananama, jabukama, grožđu, orašastim plodovima, krompiru, spanaću i bundevi. Osobe koje ne jedu namirnice životinjskog porekla moraju da suplemetacijom nadoknade dnevne potrebe za vitaminom B12.

Vitamin D je, zbog svog učešća u regulisanju nivoa šećera u krvi, prema novijim ispitivanjima, povezan sa obimom struka. Pored kontrolisanog izlaganja sunčevoj svetlosti, organizmu ga možemo obezbediti i konzumiranjem lososa, sardina i žumanaca.

Nedostatak gvožđa dovodi do slabije snabdevenosti mišića kiseonikom, što za posledicu ima usporavanje procesa sagorevanja hranljivih materija u energiju. Zato bi jelovnik trebalo obogatiti smeđim pirinčem, orašastim plodovima i tamnozelenim lisnatim povrćem.

Magnezijum igra važnu ulogu u metaboličkim procesima, a možemo ga pronaći u orašastim plodovima, mahunarkama, integralnim žitaricama, bananama, semenkama bundeve i u spanaću.

 

Voće i povrće kao obavezni deo jelovnika

Brokoli je riznica hranljivih sastojaka i vlakana, pa će vam biti od velike koristi u borbi za vitku liniju. Rame uz rame sa njim stoje i krastavac i spanać, a interesantno je da i beli luk igra ulogu u ubrzanom sagorevanju masnih naslaga. Začinske biljke poput bosiljka i origana takođe doprinose ubrzavanju metabolizma. Sličan efekat imaju i cimet i đumbir, a posebno je korisna ljuta paprika. Maslinovo ulje je nezaobilazan sastojak u ishrani koja pomaže boljoj energetskoj razmeni u našim ćelijama, a lepo se slaže sa ćuretinom koja je odličan izbor za dijetalne obroke sa mesom. Grejpfrut i ananas su takođe dokazani borci protiv masnih naslaga.

 

Šta još pomaže?

Redovna hidratacija organizma je važna za uspostavljanje normalnog metaboličkog ritma. Zeleni čaj i limun su takođe korisni, kao i čija semenke, morske alge i plodovi asai palme. Ono što je sigurno jeste da samo kombinacija zdravih životnih navika donosi prave rezultate.

Chad Thomas Jersey