Kako prevazići teške situacije – Betty

Strategije samopomoći

Pozitivna promena i prevazilaženje teških životnih situacija odvija se u četiri koraka, od prihvatanja onoga što nam se događa kao realne faze života, preko priprema za promenu i fokusiranja na prevazilaženje, do traženja pomoći od bliskih ljudi i stručnjaka.

Kada se osvrnete na svoj život, sve ide nekako dobro, nije savršeno, ali je po nekom planu. Težite da imate uspešne trenutke i budete zadovoljni. Težite da budete u životnom balansu. A onda se nešto dogodi. Neka situacija koja promeni životne okolnosti, naruši životni balans i donese teškoće. I bez obzira na to koliko smatrate da ste jaki, u takvim situacijama možete da se osećate izgubljeno, ranjivo ili bespomoćno. Možda ćete govoriti sebi da ništa gore niste doživeli i da ne možete s tim da se nosite. I u redu je da se tako osećate, ali je istina daleko od toga.

Na samom početku trebalo bi da znate da niste sami i da se loše stvari ne dešavaju samo vama. Svi smo u nekoj fazi života bili izloženi teškim situacijama. One su sastavni deo života i pružaju nam priliku da naučimo važne životne lekcije, iako nam to u tom trenutku ne izgleda baš tako. Iz svake teške situacije može se izaći sa novim znanjima, veštinama i novim strategijama. Ma koliko nam one bile nepoželjne, mogu nam pružiti priliku za lični razvoj.

Zašto se neke situacije doživljaju kao teške

Često se teške situacije povezuju s nekim gubicima (posla ili bliske osobe), razvodima, iznenadnim preseljenjima i dr. One su posebno teške jer nose sa sobom snažne emocije i tugu. Međutim, teške situacije mogu biti i neke pozitivne promene, kao što su npr. ulazak u brak, rođenje deteta, polazak u školu ili odlazak u penziju. 

Situacije se doživljavaju kao teške zato što su nam nove i nepoznate. One nose sa sobom neizvesnost, ličnu nesigurnost i bezbroj pitanja da li ćemo se snaći i adekvatno odgovoriti na novonastale promene. Uz sve to, teške situacije nam donose i različita osećanja, koja mogu biti snažna i preplavljujuća i sa kojima se treba nositi. 

Teške situacije nas teraju da dodatno angažujemo svoje emocionalne i socijalne kapacitete (da povučemo rezerve iznutra), kako bismo ponovo uspostavili ravnotežu i zadovoljstvo. Prevazilaženje ovih situacija zahteva angažovanje svih ličnih resursa za prilagođavanje na novonastale okolnosti.

Ako se pitate kako se mogu prevazići teške situacije i kako da iz njih dobijete ono što je najbolje za vas, nudimo vam neke od strategija samopomoći.

Kako se pozitivno prilagoditi ili prevazići tešku situaciju

1.Prihvatanje  teške situacije

Kada doživite šok zbog određenih životnih okolnosti, prvo će se javiti neverica. I to je normalna reakcija. U tom procesu razmišljanja da li ste to zaslužili ili ne, osećate se uznemireno i slabije nego inače. Ne paničite, vaš psihofizički alarm vas upozorava da treba da napravite neku promenu. Priprema vas za odbranu i hvatanje u koštac sa datim nevoljama. Prihvatite to što vam se desilo kao realnost i fazu života iz koje ćete izaći snažniji, ili makar iskusniji. Sagledajte situaciju u svim njenim aspektima, kao celinu, i kako ona utiče na vas. Pokušajte da prepoznate i prihvatite emocije  jer će vam to dati priliku da definišete razloge koji vas ometaju u prvazilaženju trenutnih okolnosti.  

2.Pripremite se za promenu

Promene nisu lake, posebno ako su praćene bolnim emocijama. Snažne emocije vas mogu preplaviti i ometati u prilagođavanju. Ako ste ih prepoznali i prihvatili, moći ćete da se posvetite promeni. Emotivna priprema za promenu je proces, pa nemojte da očekujete na samom početku da ćete moći sve emocije da izbalansirate i kontrolišete. Međutim, tokom ovog procesa snažne emocije će se postepeno uključivati u vaše emotivno iskustvo.

Pripremite se na dodatni napor. Da biste uspeli da prevaziđete tešku situaciju, morate da uložite napore. Možda ćete morati da radite nešto što niste radili do tada ili da naučite neke nove veštine (npr. kod razvoda ili gubitka bliske osobe). Nekada ćete pogrešiti i biće potrebno da ponovo pokušate. Usmerite volju ka novom prilagođavanju, ka istraživanju, promišljanju i odlučivanju šta je dobro za vas i za vašu realnu situaciju. Treba imati na umu da prilagođavanje zahteva prisustvo stalne volje da se istraje u pokušajima prilagođavanja. 

3.Fokusirajte se na to kako da prevaziđete situaciju, a ne na to da ne možete to da učinite

Da biste prevazišli neki problem, morate da razmislite o tome koje sve korake možete da preduzmete u skladu sa tim. Svaka teška situacija nosi ograničenja, nešto možemo da menjamo, a nešto ne možemo. Na neke okolnosti možemo da utičemo, a na neke ne. Ako se usmerite ka onome što možete, dajete sebi priliku da izađete iz datih teškoća.

Razmislite koje promene bi trebalo da napravite u životu da bi vam bilo lakše. Sagledajte koje vi veštine posedujete za prevazilaženje situacije, a koje bi dodatno trebalo da razvijete. Ne očajavajte nego se fokusirajte na praktične stvari koje će vas voditi ka prevazilaženju. Sagledavanje svojih snaga za nošenje s promenom (npr. šta ja mogu da uradim u datoj situaciji) može omogućiti postavljanje liste pozitivnih reagovanja na date okolnosti. Iracionalna uverenja kao što su „ja ne mogu da podnesem promenu” ili „ova situacija je katastrofalna i nepodnošljiva”, zamenite sa uverenjima koja su racionalna: „ja mogu da se nosim sa novom situacijom jer se nosim i sada s njom iako je ona teška”. Napravite plan koji uključuje vaše snage i mogućnosti.

4.Tražite pomoć

Teška situacija je možda teška za vas, ali ne mora da bude za vaše prijatelje. Možda je neko od njih imao slično iskustvo. Razgovarajte sa njima i pitajte ih kako su to prevazišli. Dozvolite im da vam pomognu i da vam budu oslonac i podrška. Ako imate doživljaj da bliske osobe ne mogu u potpunosti da pomognu, potražite pomoć psihoterapeuta. Život nije jednostavan i nije moguće predvideti događaje koji nas čekaju. Život je interesantan, uzbudljiv i ima smisla upravo zbog promena koje nam se dešavaju. Posmatrajte nove situacije i zahteve za promenama kao izazove u ličnom rastu i razvoju. Unapređujte psihološke kapacitete, ulažite dodatne napore kada je to potrebno, prihvatite sebe i svoje emocije, prihvatite trenutnu situaciju i životne okolnosti. Promene su sastavni deo našeg života, a na nama je da iz njih izvučemo ono što je najbolje za nas.