Kako izbeći praznični stres – Betty

Budite realni optimista

Da bi vam nastupajući praznici protekli u vedrom duhu, organuzujte se na vreme i dogovarajte s bližnjima o načinu kako ćete provesti vreme; budite racionalni u trošenju i mudri u željama, ne prebirajte po neuspesima iz prošlosti, već ih tretirajte kao iskustvo koje će vas ojačati u budućim uspesima.

Autor: Mr Vesna Knežević

Iako svi želimo da nam pripreme vezane za novi godišnji ciklus budu izvor radosti, činjenica je da vreme odmora, zabave i darivanja može da se pretvori i u euforičnu zamku prepunu stresa, razočarenja, neostvarenih očekivanja, umora i iscrpljenosti. 

Kako da nam proslava predstojećih praznika, kao i neradni dani vezani za taj period proteknu u sreći i zadovoljstvu, bez gorčine i neraspoloženja? Prvi korak je taj da naučimo da prepoznamo odnose, situacije i ponašanja koja mogu da budu okidači stresnog stanja u danima od kojih očekujemo sklad i lepotu, a ne tenziju i frustracije. Evo nekih okidača stresa i saveta kako da ih izbegnete. 

Porodični odnosi

Bez obzira na to da li smo domaćin ili gost, jednodnevno ili višednevno familijarno okupljanje sve nas izbacuje iz uobičajene rutine, što je samo po sebi izvor stresa, jer ne spavamo u svom krevetu, ne jedemo za svojim stolom i imamo različite stepene bliskosti sa drugim osobama sa kojima treba da provodimo vreme. Dobro je ako smo svesni da su na okupu različite generacije i ličnosti, poštujemo njihovu različitost u shvatanjima i interesovanjima, ne potežemo teme koje mogu da isprovociraju svađu i budemo obzirni u druženju. Praznično okupljanje šire familije nije vreme za raščišćavanje odnosa, kritikovanje i negativne rasprave, već period pozitivnog raspoloženja. Lepa reč, osmeh, mali pokloni s merom i pažnjom odabrani, vedre teme za razgovor, zajedničke šetnje i šale, učiniće da porodični skup protekne u zadovoljstvu, bez napetosti i konflikata. Isto važi i ako praznike dočekujete s prijateljima.

Troškovi

Novogodišnje pripreme predstavljaju udar za budžet, pa je pametno da se ne dovedete u situaciju da sledeća tri meseca jedva sastavljate kraj s krajem jer ste bili neumereni. Za dobar provod nije neophodna nova skupa garderoba, ni trpeza kao da ste u hotelu sa pet zvezdica, ni preskupi pokloni. Budite racionalni u trošenju, u kupovinu idite sa dobro pripremljenim spiskom i ne odstupajte od njega. U vreme novogodišnjih praznika trgovine su pune „mamipara”, pa ako ne pazite, može da vam se dogodi da potrošite više nego što imate (minus na kartici), što je neprijatan i nepotreban izvor stresa. Poklone ne planirajte u poslednji čas, dajte sebi vremena da razmislite kako pomoću malo para i puno ljubavi da obradujete one koje volite. Džem koji ste vi napravili, ili saksija sa biljkom koju ste vi negovali mogu da imaju veći efekat od skupog i nepotrebnog poklona. Isto važi i za trpezu. Ako ste domaćica, ne preterujte s količinama hrane, samo će da vam se „vuče” po kući danima posle praznika. Ako ste gost, pitajte šta da ponesete i pripremite nešto čime se ponosite. Takođe, svečanija odeća stvarno ne znači da treba da potrošite dve mesečne plate na haljinu i cipele. Budite kreativni, osvežite staru haljinu novim šalom i mislite o tome da je za dobro raspoloženje najvažnije kako se osećate, a ne koliko ste potrošili, posebno ako vas trošenje dovodi u finansijski škripac.

Podela poslova

Ako sve pripremate sami, pašćete na nos od posla, pratiće vas umor i neraspoloženje. Podelite poslove i zaduženja sa ukućanima i prijateljima. Neka deca učestvuju u ukrašavanju stana, suprug obavi nabavku, gosti donesu svoje đakonije za svečanu trpezu. Ne preterujte s jelom i alkoholom, jer je to šok za organizam. Ne terajte goste da jedu više nego što mogu, ješće iz pristojnosti da vas ne uvrede i osećaće se loše. Ne zaboravite na fizičku aktivnost tokom praznika, izađite u šetnju, nadišite se svežeg vazduha, praznici s mnogo jela i pića i manjkom kretanja su ozbiljan stres i za duh i za telo. 

Samoća

Ako vam je familija daleko, živite sami ili ste izgubili blisku i dragu osobu, dani praznovanja mogu da budu okidač ne samo stresnih osećanja, nego i prave praznične depresije. Ne provocirajte samosažaljenje, osmislite praznik na drugačiji način, bez porodičnog okupljanja. Iskoristite neradne dane za aktivan odmor, priključite se nekom organizovanom izletu ili putovanju. To ne mora da bude skup odlazak na daleku destinaciju, ima vrlo zanimljivih sadržaja i na obližnjoj planini, u banji ili lokalnom izletištu. Vreme upotpunite filmovima koje volite, muzikom koju rado slušate i interesantnim knjigama. Setite se poznanika i prijatelja koje ste zaboravili, javite im se, budite otvoreni za nova poznastva, komunicirajte sa ljudima. 

Nerealna očekivanja

Raspon nerealnih očekivanja je ogroman, od toga da budete kraljica zabave koja je sve organizovala pod konac (najbolja hrana, piće, provod), preko insistiranja da svi članovi porodice budu non-stop na okupu (možda starija deca žele u provod sa svojim društvom, ili stari roditelji rano u krevet), do spiska želja iz kojeg proizilazi da u nastupajućoj godini treba da vam se dogodi toliko dobrih stvari koliko nije u svim prethodnim. Nerealna očekivanja izvor su nezadovoljstva i stresnih emocionalnih stanja. Kraljica zabave ćete biti ako se vi i vaši gosti osećate baš dobro zato što ste zajedno, a ne zato što ste stan dekorisali da izgleda kao iz časopisa. Ako su vam deca odrasla i imaju svoje planove za praznike, dogovorite se o nekom vremenu koje ćete provesti zajedno, a koje neće da im omete planove i bude izvor konflikta. Možda je to zajednički svečani doručak, ili ručak, ili šetnja u parku? Isto važi i za spisak želja. Budite racionalni optimista, poželite sebi i voljenima ono što je realno ostvarivo.