Hidratacijom protiv letnjeg umora

autor: Suzana Stamenković

Visoke temperature i nedostatak tečnosti mogu izazvati hronični umor, nesanicu i razdražljivost. Osnovno pravilo tokom leta jeste unošenje više vode i svežih sokova za hidriranje organizma

Dugi dani i visoke temperature pružaju mogućnosti za šetnje u prirodi i vežbanje na otvorenom, sunčanje i plivanje, druženje sa prijateljima. Previše zabave na suncu može biti i opasno ako zanemarimo potrebe organizma. Telo gubi tečnost znojenjem i disanjem, nestaju i minerali, organizam dehidrira. Posledice dehidratacije mogu biti od ekstremnog umora do grčeva u mišićima, iscrpljenosti i toplotnog udara.                                                                                         Da bismo tokom leta sačuvali energiju i dobro zdravlje važno je da se redovno osvežavamo i rehidriramo unošenjem tečnosti i hrane koja sadrži vodu. Za rashlađivanje se preporučuju i hladne obloge i tuširanje mlakom vodom.

Vrućina umara

Voda je osnova za pravilno funkcionisanje ljudskog organizma. Nalazi se u svim telesnim ćelijama, tkivima i organima, pomaže u regulisanju telesne temperature, eliminisanju toksina, pomaže u varenju, hidrira kožu. Najbolje što možete da uradite za svoj organizam tokom leta jeste da unosite što više tečnosti, najmanje dva litra dnevno. Dehidracija je najčešći uzrok umora tokom toplog vremena.

Kada su temperature visoke telo se već dovoljno napreže da bi se rashladilo, pa fizičke aktivnosti predstavljaju dodatno naprezanje. Bavljenje sportom, vežbanje i trčanje može izazvati iscrpljenost i hroničan umor. Trenirajte rano ujutru ili uveče, aktivnosti prilagodite godinama i pijte dovoljne količine vode.

Tokom tropskih noći organizam ne može da se opusti i rashladi, a san je nemiran i isprekidan. Nesanica stvara razdražljivost, a nemirne noći dovode do ekstremnog umora narednog dana. Nastojite da spavate u provetrenim i blago rashlađenim prostorijama.

Organizam leti umara i vožnja na dužim relacijama. Provetravanje vozila, unos dovoljne količine tečnosti, pauze u vožnji i lagano istezanje otkloniće prve znake umora koji se obično javljaju nakon drugog sata putovanja.

Namirnice za hidrataciju

Osim vodom i prirodnim sokovima, organizam možete osvežiti sezonskim voćem i povrćem koje sadrži veliku količinu vode. Na letnjem meniju neizbežan je krastavac, koji se sastoji od čak 96% vode. Dobar je izvor vitamina A, magnezijuma i kalijuma, pomaže u regulaciji unutrašnje temperature organizma. Pored svog neodoljivog slatkog ukusa, lubenica osvežava, a bogat je izvor kalijuma, vitamina A, C i B6. Sočan paradajz sadrži dijetetska vlakna, vitamine A i C, kalijum i mangan, hidrira i pospešuje varenje. Ovoj grupi namirnica treba dodati tikvice i citruse.

Osluškujte svoje telo kako biste održali hemijsku i biološku ravnotežu, podigli nivo energije i bezbrižno uživali u čarima leta.