Abeceda lepote

autor: Suzana Stamenković

 

U želji da sačuvamo lep i negovan izgled, mladost i vitalnost, često posežemo za skupim preparatima i kremama, zaboravljajući da je zdravlje osnova lepote.

Za bujnu kosu, čist ten, vitku liniju i negovanu kožu, važna je uravnotežena ishrana i paleta vitamina koje farmaceuti nazivaju vitaminima za lepotu. To su vitamini A, B3, C, D, E i K. Kada se tome dodaju minerali i omega 3 masne kiseline, plenićete prirodnom lepotom i u poznim godinama.

Vitamin A

Za zdravu i negovanu kožu najvažniji je vitamin A ili retinol. Štiti ćelije od štetnog uticaja sunčevih zraka, obnavlja epitel sluznice, pomaže u regeneraciji ćelija, uklanja fleke na koži, smanjuje bore i usporava starenje kože. Nalazi se u mlečnim proizvodima, žumancu i džigerici. Sadrži ga i riblje ulje, žuto povrće, šargarepa, krompir, dinja, spanać, kupus, breskva, kajsija, šljiva. Ukoliko povećate unos vitamina A prirodnim putem brzo ćete primetiti pozitivne promene na koži, kosa će vam biti sjajna, a nokti čvršći.

Vitamin B3

Moćan antioksidans B3 pomaže u oporavku oštećenih ćelija, popravlja hidrataciju i ten čini svežim i blistavim. Nedostatak ovog vitamina uzrokuje osip na koži, suva i ispucala usta. Osim B3, važni su i drugi vitamini koji čine kompleks vitamina B: B1, B2, B5, B6, boitin, folna kiselina, B12. Pre nego što posegnete za suplementima, potražite ovaj vitamin u namirnicama koje imate kod kuće: mesu, mahunarkama, tunjevini, pečurkama.

Vitamin C

Za očuvanje mladalačkog izgleda neophodan je magični vitamin C, za kojim posežemo u svim bolnim stanjima, od upala i prehlada, do ublažavanja opekotina od sunca. Vitamin C pomaže u izgradnji proteina koji su sastavni deo kolagena. Štiti kožu od štetnog dejstva slobodnih radikala, kao i od uticaja UV zraka. Smanjuje bore i ključan je za prevenciju starenja kože. Prirodan izvor vitamina C su citrusi, paradajz, paprika, jagode.

Vitamin D

Vitamin D naziva se sunčev vitamin jer se stvara u koži pod uticajem sunčevih zraka, naročito leti. Dovoljno je na suncu provesti 15 minuta dnevno tokom letnjih meseci za zdravu i lepu kožu, jer ovaj vitamin pomaže stvaranje zdravih ćelija. Nema puno namirnica koje prirodno sadrže vitamin D, pa ipak nutricionisti savetuju korišćenje ribljeg ulja, masne ribe, goveđe jetre, žumanca, soka od narandže.

Vitamin E

Vitamin E ima isceljujuća svojstva, obnavlja ćelije kože i daje prirodno lep i zdrav izgled, pa ga često nazivaju vitaminom lepote i mladosti. U kombinaciji sa vitaminom C štiti od UV zraka, sprečava upalne procese, pomaže u hidrataciji, podmlađuje kožu i strukturu kose. Kako važi za ženski vitamin, ključan je za očuvanje mladalačkog izgleda i lepote. Nalazi se u spanaću, brokoliju, crvenoj paprici i orašastim plodovima i semenkama.

Vitamin K

Za sve sitne nedostatke na koži: strije, proširene vene i kapilare, podočnjake, staračke fleke, manje ožiljke i zarastanje rana, neophodan je vitamin K. Lisnato povrće, riba, piletina, grašak, krompir i biljna ulja dobar su izvor ovog vitamina.