Eliksir iz tanjira

 

Zdrave navike u ishrani dovode do poboljšanja imuniteta, dobrog zdravlja i vitalnosti.

 

Autor: Majda Štimac

 

Izbegavanjem nezdravih grickalica, slatkiša, brze hrane, prženih i pečenih jela i biranjem zdravih namirnica bogatih vitaminima i mineralima, koje su termički obrađene kuvanjem i dinstanjem, jačamo imunitet osnažujemo metabolizam, podižemo životnu energiju i postajemo vitkiji i lepši.

 

Protiv umora i glavobolje

Hroničan zamor, osećanje umora i posle noćnog sna i česte glavobolje mogu biti posledica dijeta, neuredne ishrane, konzumiranja brze hrane i slatkiša. Energiju ćete vratiti ako na trpezi svakodnevno imate povrće, voće, a ribu i meso bar dva, tri puta nedeljno. Povrće jedite sirovo u obliku šarenih salata i kuvano kao varivo. Voće jedite sveže kao ukusan i osvežavajući dodatak doručku od ovsenih pahuljica, a možete da pripremate i guste sokove pune vitamina i vlakana.

Ugljeni hidrati: Integralne žitarice i pirinač sprečavaju nagli pad šećera u krvi i vraćaju energiju, pa ćete da „napunite baterije“ ako ove namirnice imate nekoliko puta nedeljno na trpezi. Špagete sa sosom od tunjevine, u koji ste dodali pire od paradajza, beli luk, origano, ili bosiljak, podižu energiju i otklanjaju umor.

Gvožđe: Namirnice koje sadrže gvožđe, poput mesa i mahunarki, dobar su saveznik u borbi protiv umora. Neka Vam na jelovniku budu variva od graška, pasulja ili sočiva, lisnatog povrća (spanać, kelj), salata od repe, iznutrice i žumance.

Kalcijum i magnezijum: Uzrok glavobolje može da bude i nedostatak ova dva minerala, pa konzumirajte koštunjave plodove, suvo voće i mlečne proizvode jer ćete tako da obnovite zalihe kalcijuma i magnezijuma.

Unošenje zdravih ugljenih hidrata bogatih vitaminima i vlaknima, kao i gvožđa, kalcijuma i magnezijuma poboljšava i varenje, čisti kožu, a jača i kosu i nokte.

 

Za bolje raspoloženje

Ako ste napeti i neraspoloženi, potrudite se da unesete raznovrsnost u ishranu. Tri ukusno spremljena obroka, koje ne jedete na brzinu i s nogu, već uživate u njima, crna čokolada, biljni čajevi umesto kafe, atraktivni aperitivi od povrća i voća ukrašeni svežim biljkama popraviće Vaše raspoloženje.

Vitamin E: Ima ga u nerafinisanim biljnim uljima, posebno maslinovom ulju i ulju od pšeničnih klica, a sadrži ga i zelje, zeleno povrće, avokado, kikiriki, badem, lešnici. Vitamin E podiže raspoloženje i smatra se eliksirom vitalnosti. Kao jak antioksidans saveznik je protiv starenja, poboljšava cirkukaciju i mišićni rad, podmlađuje kožu.

Vitamini B grupe: Ima ih u jajima, mesu, iznutricama, ribi, orašastim plodovima, voću, lisnatom povrću, pirinču i integralnim žitaricama. Vitamini B kompleksa pomažu protiv nervne napetosti, štite srce i kardiovaskularni sistem, utiču na bolje pamćenje, olakšavaju PMS i probleme vezane za varenje.

Omega 3 masne kiseline: Sadrže ih laneno seme i ulje, crne ribizle, a pre svega morska riba (skuša, tuna, losos, haringa). Neophodne su za pravilan razvoj organizma i moždane funkcije.

Ovsene i ječmene pahuljice sa seckanim bademima i lešnicima, prelivene jogurtom, pečena riba s prilogom od zelenog povrća, čorba od zelja i salata začinjena uljem od pšeničnih klica, primer su zdravih, ukusnih obroka koji će ne samo da vam poprave raspoloženje, nego će i blagotvorno uticati na vitalnost i lep izgled.

 

Za jači imunitet

U prevenciji bakterijskih infekcija i građenju snažnijig imuniteta veoma važnu ulogu imaju namirnice kao što su: kupus, beli luk, med i brusnice. Kiseli kupus, kao i svež, inspiracija je za mnoge kulinarske specijalitete (podvarak, sarma, pita, čorba, salata). Beli luk je poznat kao prirodni antibiotik, brusnice štite od bakterija i urinarnih infekcija, a med je od davnina poznati borac protiv raznih infekcija.

Vitamin C: Ima ga u paprikama, kupusu i citrusima, pa namirnice bogate vitaminom C treba konzumirati svakodnevno. Sveže voće, salate i prirodni sokovi pripremljeni neposredno pre konzumiranja pomažu u jačanju imuniteta i prevenciji infekcija.

Vitamin A: Ima ga u kupusu, šargarepi i paradajzu. Prevenira upale, uklanja staračke pege, pomaže regeneraciju tkiva. Salata od šargarepe i kupusa, čorba od paradajza i razna variva od ove tri namirnice pravi su izvor zdravlja.

Namirnice koje jačaju imunitet istovremeno su veoma korisne za lep izgled. Maska za lice od listova svežeg kupusa eliminiše višak masnoće iz kože, čini je blistavom i smiruje upalne procese. Maska od šargarepe osvežava i podmlađuje lice, a maska od limunovog soka i pirea od paradajza uklanja fleke, leči bubuljice i zateže kožu.

 

Za brži oporavak

Ako ste imali prehladu ili grip, lečili se antibioticima, veoma je važno da u toku oporavka obratite pažnju na ishranu. Osećaj iscrpljenosti i malaksalosti u mišićima pre će da se izgubi ako u svakodnevni jelovnik uvrstite meso, jer su Vam potrebni proteini. Po 100 grama mesa za ručak i večeru, bilo da je to piletina, riba ili junetina, biće sasvim dovoljno da nadoknadite gvožđe. Za užinu možete da se zasladite štanglicom crne čokolade (do 30 grama), što će Vam obezbediti magnezijum, a sveže ceđenim sokovima od povrća i voća unećete vitamine i minerale.

Probiotici: Ako Vas i dalje muči stomak, probiotici će Vam pomoći da rešite problem. Uz primenu probiotika, bržem oporavku doprinose i variva, jogurt i supe. Oko doze koja je za Vas adekvatna, konsultujte se sa lekarom ili farmaceutom.

Da Vam se infekcija ne ponovi, imajte na trpezi svakodnevno kao zdrav doručak ili užinu jogurt u koji ste pomešali semenke suncokreta, lešnike i bademe, ne više od jedne šake na dan. Pomaže i sok od borovnice, a odlični su i kompoti od sezonskog voća (dunje, jabuke, kruške) koje možete začiniti cimetom i medom. Kuvano voće čisti i hidrira organizam, a možete da ga iskoristite i za masku za lice. Dovoljan unos tečnosti možete da obezbedite i supama i čorbama, koje čiste organizam, a dobre su za liniju i lep ten.