Stvaranje zdravih navika od prvog dana

 

Temelji dobrog zdravlja deteta, ali i odraslih, jesu u pravilnoj ishrani, raznovrsnosti, higijenskoj ispravnosti i redovnosti obroka.

 

Autor: Dr Radmila Kosić, pedijatar

 

Čovečanstvo se kroz istoriju mnogo češće suočavalo sa nedostatkom hrane nego sa izobiljem. Majke su najviše brinule kako da prehrane mnogobrojnu porodicu, a malokrvnost, rahitis i neuhranjenost su bile redovne pojave u radničkim i seoskim domaćinstvima. Punačko dete je poticalo iz imućne porodice – debljina je bila znak da hrane ima u izobilju. Hronične bolesti i epidemije su odnosile mršavu i bledu decu, podvaljak i stomačić su bili zaliha u borbi protiv bolesti. I danas možete čuti da ste se baš lepo popravili. Višak kilograma je nekada bio preduslov dobrog zdravlja i porodičnog blagostanja. Mršavo dete je bilo normalno dete, deca su jela kad god i koliko god su mogla da podele sa ostalom braćom i sestrama, što obično nije bilo mnogo.

Sa razvojem industrije, a naročito u vremenu posle poslednjeg svetskog rata, nauka i tehnologija doneće revoluciju u proizvodnji vrste i količine hrane. Istovremeno, u našim krajevima se smanjuje broj dece u porodici. Ono što je nekada bilo izobilje na bogataškim trpezama, postaje svakodnevni prizor iz ostava i frižidera moderne porodice. Uvreženo mišljenje da zdravlje na usta ulazi pogrešno se tumači kao potreba za uzimanjem velikih količina hrane. Sedeći način života, industrijski prerađena hrana i brižnost roditelja godinama unazad menjaju navike u ishrani u pogrešnom smeru.

 

Prilagodite obroke svojoj bebi

Odojče koje se hrani isključivo majčinim mlekom nikada se neće prejesti. Zdrava beba sisa koliko želi, višak bljucne, zadovoljno zaspi i probudi se na uzbunu iz praznog stomaka. Oko drugog meseca života bebe obično sisaju na tri sata, mada se uobročavanja ne treba strogo pridržavati. Dobar rast u dužinu i napredovanje u težini kojim je pedijatar zadovoljan znači da dete dovoljno jede. Majčino mleko sadrži idealnu kombinaciju vode i hranljivih materija. Svako majčino mleko je dovoljno dobro za njeno odojče. Ukoliko se dete dohranjuje ili hrani isključivo adaptiranom mlečnom formulom, potreban je dodatni oprez u spremanju obroka i ritmu hranjenja. Mlečnu formulu treba praviti precizno po uputstvu. Mleko mnogo lakše ističe iz bočice nego iz majčinih grudi te izaberite odgovarajuću cuclu i uzdržite se od napora da svaki put isprazni sve što ste spremili. Količinu mleka ne određujte po uputstvu proizvođača. Pedijatar će vam objasniti da količina mleka zavisi od telesne mase vaše bebe, a ne od uzrasta.

 

Kvalitet, a ne kvantitet

U drugoj godini života dete prohoda, progovori, ima bogatiju igru i interesovanja za okolinu. Rast se značajno usporava, interesovanje za hranu i količina koju uzima smanje se toliko da su retki roditelji koji se ne zabrinu zbog smanjenog apetita. Bucmasta beba posle prvog rođendana postane vižljasto prohodalo dete koje tokom dana načini bezbroj pokreta. Svaka igra je mnogo zanimljivija od sedenja za stolom. Greške u ishrani se obično naprave u ovom uzrastu – zabrinuti roditelji pribegavaju različitim tehnikama hranjenja, od molbe do prisile i ucene. Ukoliko je dete gojazno, uzrok je uvek prekomerno hranjenje. Bolje da pojede bilo šta, nego ništa obično znači da je domaća supa zamenjena kesicom čipsa, a povrće štanglom čokolade. Bolesnom detetu se dozvoljaju nezdravi izbori, a sve ovo postaje redovan repertoar za predškolsko dete.

 

Zdravija trpeza za celu porodicu

Loše navike u ishrani mogu da se produže kroz celo detinjstvo. Bucmasta beba je mamila osmehe prolaznika, podvaljak će tinejdžera dovesti do očaja. Estetski problem moze da produbi nesigurnost i poljulja položaj među vršnjacima, a nemogućnost uključenja u društvene i sportske aktivnosti zatvaraju krug prekomernog unosa hrane, nekretanja i rizika po zdravlje. Što pre shvatite problem, lakše ćete ga rešiti. Naoružajte se strpljenjem i savetima stručnjaka. Najbolje je da se promeni način ishrane cele porodice. Zaboravite na gazirane sokove, majonez, pohovano meso, grickalice, kremove i slatkiše. Pokrenite sebe i dete kroz šetnju, penjanje uz stepenice, plivanje ili vožnju bicikla. Zdravija trpeza i više kretanja neće škoditi ni vitkim članovima porodice, a gojaznim će biti veliki korak ka zdravijem životu. Skloni smo da svoju, ili detetovu gojaznost pripišemo genetici, nedostatku vremena za pripremu zdrave hrane, jeftinijoj brzoj hrani, uticaju vršnjačke grupe ili medija. Gojazno dete je ogledalo roditeljskih navika i kvaliteta porodične trpeze. Što pre se uhvatite ukoštac sa problemom svog gojaznog deteta, smanjićete mogućnost da oboli od povišenog krvnog pritiska, šećerne bolesti, infarkta, proširenih vena. Mislite na gojaznost od trudnoće, uložite napor da dojite svoju bebu i da joj usadite navike zdrave ishrane. Insistirajte na redovnim obrocima voća, povrća, kuvane hrane uz minimum grickalica i slatkiša.

 

Važnost redovnog merenja

Merenje telesne težine je prvi korak u proceni stepena uhranjenosti. Već od prvog sistematskog pregleda redovno se mere težina i dužina (visina), i izračunava se indeks telesne mase (BMI) tako što se deli izmerena težina (u kg) sa kvadratom telesne visine (u m2). Ovaj indeks je pouzdano merilo uhranjenosti. Pri proceni gojaznosti se koriste tablice prosečnih vrednosti BMI za pol i uzrast. Pregled se može dopuniti merenjem debljine potkožnog masnog tkiva i obima struka. Kod gojaznih osoba bilo kog uzrasta obavezne su biohemijske analize masti u krvi i redovne kontrole krvnog pritiska.

 

Chad Thomas Jersey