Zdrave navike pomažu

 

Nivo šećera u krvi mi je već drugi put na gornjoj granici i lekar mi je rekao da ishranom i prirodnim putem pokušam da oborim ili eventualno zadržim šećer na tom nivou. Da li mi možete pomoći? Rade, 45

 

autor: Aleksandra Jakovljević

 

Postoje dva tipa ove bolesti, tip 1 ili insulin-zavisni dijabetes, koji počinje u mlađim godinama života i tip 2, koji je znatno rasprostranjeniji i kod koga pankreas ne može da proizvede dovoljnu količinu insulina potrebnu za pretvaranje šećera u energiju. Neki od uzroka nastanka šećerne bolesti mogu biti nepravilna ishrana, gojaznost, genetika, fizička neaktivnost, razne bolesti, ali sve češće i stres. Simptomi obuhvataju konstantni osećaj žeđi, pojačano i učestalo mokrenje, zamućen vid, mučninu neretko praćenu povraćanjem, gljivične infekcije, malaksalost i umor.

Za sve obolele i one koji su na granici da obole od dijabetesa, najvažnije pravilo je održavanje normalnog nivoa šećera u krvi. To pre svega podrazumeva redovno kontrolisanje šećera u krvi, smanjenje telesne težine kod gojaznih, redovno vežbanje, dovoljno sna, smanjenje i kontrolu stresa. Prilagođavanje ishrane zdravstvenom problemu obuhvata kontrolisanje porcija hrane, kao i ishranu sa niskim glikemijskim indeksom, što više vlakana i vode, a manje ugljenih hidrata. Zbog povećane potrebe za B vitaminima preporučuje se unos integralnih žitarica, mekinja, heljde, mesa, kao i ribe, mahunarki, crnog i belog luka, cimeta, badema, oraha, borovnica, avokada, maslinovog ulja, lanenog semena, limuna, zelene salate, karfiola, kelja, tikvica, paradajza, krastavca, paprika, slatkog krompira. Ono što bi trebalo da dijebetičari izbegavaju jesu so (ograničiti unos soli zbog natrijuma), zasićene i trans masti (slanina, viršle, kobasice, paštete, peciva, margarin, čips), masna mesa i masni mlečni proizvodi, žumance, industrijski proizvodi, proizvodi od belog brašna, konzervirano voće i povrće, alkohol, voćni koncentrovani sokovi i sirupi, grožđe, smokve, šljive, lubenica, bombone, džem, pekmez. U borbi protiv dijabetesa jako dobro su se pokazali i čajevi na bazi korena maslačka i čička, pupoljaka jorgovana i breze, kao i lovorovog lista.

 

Čim je počelo hladnije vreme, vratila mi se psorijaza. Jako me svrbi i ljušti mi se koža, najviše oko ušiju i na glavi. Dermatolog mi je prošle zime dijagnostikovao psorijazu. Možete li mi reći da li mogu išta uraditi da umanjim svrab i perutanje, kao i da sprečim da mi se tegobe ponovo javljaju?

Sara, 21

 

Psorijaza je hronična nezarazna kožna bolest, koja se manifestuje pojavom jasno ograničenih crvenih pečata. Vremenom se oni prekrivaju srebrno-belim naslagama (ljuspama), koža je izuzetno suva i veoma svrabi. Svi ovi simptomi dodatno se pogoršavaju zimi. Može da zahvati celo telo, ali najčešće zahvaćena područja su laktovi, kolena, glava, uši, ruke, noge, leđa. Tačan uzrok nastanka nije poznat, ali hronični stres usled pada imuniteta smatra se jednim od najčešćih okidača. Ostali uzroci nastanka psorijaze mogu biti genetika, loša ishrana, određeni lekovi, cigarete i alkohol, kao i povrede i infekcije na koži.

Uz pravilnu ishranu, jačanje imuniteta, manje stresa, održavanje higijene i redovnu negu, moguće je veoma uspešno preduprediti i kontrolisati psorijazu. Veoma blagotvorno deluje izlaganje suncu i UV zracima, kao i kupanje u morskoj vodi. Ali i kupanje u zagrejanoj kupki kojoj je dodata morka so, veoma prija obolelima od psorijaze, no u tome treba biti umeren, jer topla voda može pojačati svrab. Održavanje vlažnosti kože može ublažiti postojeće simptome, pa se preporučuje redovno hidriranje kože kremama, mastima i uljima sa dodatkom vitamina D3, uree, ulja žutog noćurka, avokada, sladića, aloje, vazelina, maslinovog i ulja jagorčevine. Obloge sa jabukovim sirćetom takođe ublažavaju simptome, pa ih je potrebno držati oko pola sata na obolelom mestu. Potrebno je povećati unos tečnosti, a ishrana bi trebalo da bude utemeljena na 50% sirove hrane, sa dosta voća i povrća, mahunarki, orašastih plodova, integralnih žitarica, soje, lanenog semena, susama, bundeve, šargarepe, lososa i skuše. Iz upotrebe je potrebno izbaciti ili smanjiti unos prerađene hrane, šećera, belog brašna, citrusnog voća, životinjskih proteina i masti (mleko, sir, jaja, puter, meso).