mineral za život

Ana Nikolić

Od 2002. godine Svetska zdravstvena organizacija (SZO) u zemljama u razvoju sprovodi program suplementacije cinka, jer je nedostatak ovog minerala svrstan na peto mesto uzročnika nastanka raznih bolesti. U razvijenim zemljama, gde se više unosi u organizam, nedostatak cinka kao uzročnik bolesti se nalazi tek na 11. mestu. Deca, trudnice i dojilje imaju povećanu potrebu za cinkom.

VAŽNOST CINKA: Cink je značajan jer učestvuje u svim biološkim procesima, sadržan je u preko 300 enzima i ima bitnu ulogu u hemijskim reakcijama kojima se hrana pretvara u energiju. Bez cinka organizam ne može da se brani, on učestvuje u sintezi DNK, u proizvodnji spermatozoida, antioksidativnom delovanju, jer štiti telo od slobodnih radikala, smanjuje predmenstrualne simptome, pospešuje zdravlje kostiju i zuba i smanjuje rizik od raznih degenerativnih promena. Cink utiče da koža, nokti i kosa budu lepi i zdravi, poboljšava intelektualne sposobnosti poput pamćenja, rasuđivanja i razmišljanja. Pomaže organizmu da se nosi sa stresom, smanjuje učestale infekcije i efikasan je u borbi protiv dijareje, pa se zato dodaje u probiotike. Cink je važan i u prevenciji karcinoma prostate, pa se muškarcima nakon 50. godine preporučuje svakodnevno uzimanje suplemenata cinka. Igra veliku ulogu i u starosti, jer poboljšava imunitet, utiče na regulaciju nivoa šećera u krvi, pa tako bitno utiče na zdravlje, kvalitet i dužinu života.

NEDOSTATAK CINKA: Perutanje kože, opadanje kose, bele fleke i linije na noktima pokazatelji su nedostatka cinka, a postoji i jednostavan test kojim se utvrđuje da li ga u organizmu ima dovoljno ili ne. Ako se posle uzimanja preparata cinka, koji treba držati u ustima 15 sekundi, oseti sladak ukus, to je pouzdan znak o manjku ovog minerala, ali ako u ustima imamo metalni ukus, to je znak da ga u organizmu ima dovoljno.

Najbolji izvori cinka na 100 grama proizvoda

Kamenice                   90.8 mg           (605 % dnevne vrednosti)

Teleća džigerica          11.2 mg           (75 %)

Semenke bundeve      10.3 mg           (69 %)

Semenke susama        7.2 mg             (48 %)

Junetina                     4.9 mg             (33 %)

Pileća džigerica          4.0 mg             (27 %)

Bademi                       3.5 mg             (24 %)

Kikiriki                       3.3 mg             (22 %)

Svinjetina                   2.4 mg            (16 %)

Čokolada                    2.3 mg            (15 %)

Pileći batak                 1.8 mg             (12 %)

Grašak                        1.2 mg             (8 %)

Cink u namirnicama

Konzumiranje hrane bogate cinkom je bitan deo zdrave ishrane, jer se tako telo štiti od bolesti. Cinka ima u goveđem, konjskom i ćurećem mesu, svinjskoj i telećoj džigerici, žumancima, ribi i ostrigama, pasulju, grašku, đumbiru, semenkama lana, susama i suncokreta, bademima i orasima, mekinjama i žitaricama.

Ljudi koji se drže vegetarijanskog režima ishrane, a posebno vegani, koji ne konzumiraju namirnice životinjskog porekla poput jaja, mlečnih proizvoda ili ribe, rizikuju da im nedostaje cink u organizmu. Rešenje je u suplementima cinka, odnosno u dovoljnoj konzumaciji orašastih plodova i semenki.