Čuvar zdravlja i lepote

Ana Nikolić

Sadrži pet puta više kalcijuma od kravljeg mleka, sedam puta više vitamina C od pomorandže, tri puta više gvožđa od spanaća i ima više omega 3 masnih kiselina nego losos, a dnevno se preporučuje oko 28 grama, ili dve kašičice ovog semena koje pre konzumiranja treba da odstoji u vodi da nabubri

Čija semenke (chia, Salvia hispanica) s razlogom nazivaju superhranom jer ne sadrže gluten, a značajan su antioksidans, imaju oko 20 posto omega 3 masnih kiselina i bogate su proteinima, ugljenim hidratima i esencijalnim mineralima, poput kalcijuma, fosfora, magnezijuma, mangana, bakra, cinka i gvožđa. Inače, ova jednogodišnja biljka iz familije nana, čija je prapostojbina Meksiko i Gvatemala, poznata je još iz prekolumbovog doba i vremena Acteka i Maja i cenile su je drevne civilizacije kao zdravu i energetski jaku hranu.

Čija semenke mogu da budu bele, crne, sive i braon boje, duge su oko milimetar, a u vodi nabubre i uvećaju se i do 12 puta. Ubrajaju se u lako svarljivu hranu, podržavaju razvoj probiotskih bakterija u organima za varenje i regulišu nivo insulina, pa se smatra da su korisne i u prevenciji dijabetesa. Zbog zdravih omega 3 masnih kiselina konzumiranje ovih sićušnih semenki je dobro i za prevenciju srčanog udara, kao i za snižavanje visokog krvnog pritiska. Visok procenat kalcijuma, fosfora, vitamina A i cinka svrstava čija seme i u čuvare zuba, a obilje vlakana dobar su saveznik u mršavljenju, dok antioksidansi pomažu u borbi protiv starenja kože, ubrzavajući njeno obnavljanje.

Mnogobrojni zdravi recepti preporučuju konzumiranje čija semena u šejkovima, kada se kombinuje sa svežim voćem, jogurtom i medom. Dnevno ne treba konzumirati više od dve kašičice suvog čija semena (oko 28 grama). Preporučuje se i da uvek bude potopljeno u vodu dok ne nabubri (do dva sata) jer seme u osušenom obliku može da bude nezgodno za jelo jer se lepi za zube i izaziva jaku žeđ.

Slavni teniser Novak Đoković kaže da veoma rado i često za doručak jede čija puding sa bananama. Taj puding najbolje je napraviti tako što se dve kašičice čija semenki potope u dva decilitra vode ili bademovog mleka, pa se onda dodaju jedna banana ili neko drugo voće po želji, nekoliko lešnika i dve kašike meda. Čija puding može da se sprema i uveče i ostavi preko noći u frižider, ali mu se u tom slučaju voće dodaje tek ujutro.