PUT DO ZDRAVLJA I IDEALNE TEŽINE

Autor: Suzana Stamenković

Novi način ishrane opčinio je svet. Šesnaestočasovnim postom pokreće se proces autofagije kojim se odstranjuju loše ćelije iz organizma, pojačava imunitet i reguliše telesna težina

Iako je autofagija poznata više od pola veka, tek se poslednjih godina o njoj više govori i zna. Japanski biolog Yoshinori Ohsumi dobio je 2016. godine Nobelovu nagradu za otkrivanje prave svrhe ovog metaboličkog procesa. Popularnost joj je doneo najbolji teniser na svetu Novak Đoković, koji je obelodanio da već dugo primenjuje proces autofagije.

Jošinori Osumi, japanski ćelijski biolog specijalista za autofagiju.

Osumi je profesor na Tokijskom institutu za tehnologiju.
Dobio je nagradu Kjoto za bazne nauke 2012. godine i Nobelovu nagradu za fiziologiju ili medicinu 2016. godine za otkrića mehanizama autofagije.

 

Šta je autofagija?

Sigurno i vi poznajete barem jednu osobu koja je na autofagiji, odnosno na svojevrsnom postu koji predviđa uzdržavanja od hrane tokom 16 sati i konzumiranje dva do tri obroka tokom preostalih 8 sati. Izraz “autofagija” dolazi iz grčkog jezika (auto = sam + phagein = jesti), a doktor Yoshinori Ohsumi identifikovao je većinu ključnih proteina koji su uključeni u proces autofagije i dokazao kako ćelije prolaze kroz metabolička stanja, što predstavlja osnovu za njenu dalju primenu u medicini. Jednostavno rečeno, autofagija je proces kojim ćelije razgrađuju i recikliraju svoje komponente i time telu obezbeđuju energiju i pospešuju proces obnove ćelija. Autofagija usporava proces starenja i pojačava prirodnu otpornost organizma.

Post pokreće autofagiju

Post u trajanju od 16 sati je najefikasniji način za pokretanje procesa autofagije. Najjednostavnije bi bilo da posle večere u 18 sati na hranu zaboravite do doručka u 10 sati narednog dana. U nedostatku hrane kao izvora energije i gradivnih materija, naše zdrave ćelije će se pobrinuti da obezbede alternativne izvore hrane, a to su pre svega masne ćelije, ćelije tumora, oštećene ćelije i toksini. Najbolji efekat posta postiže se trećeg dana, ako uspete da ih povežete. Važno je pronaći balans, pa će neki postiti jednom ili više puta mesečno, dok će za druge ovo postati uobičajeni način ishrane. Ako se pravilno primenjuje autofagija dovodi do smanjenja telesne težine. Tokom osam sati kada je dozvoljeno jesti treba voditi računa o količini, raznovrsnosti i hranljivosti obroka. Nisu dozvoljena gazirana pića, alkohol, slatkiši, brza hrana. Uz umerenu fizičku aktivnost i novi način ishrane put do željene figure i telesne težine jasno je zacrtan.

Dobre i loše strane autofagije

Lekari kažu da su mogući neželjeni efekti – pad nivoa šećera u krvi, malaksalost, problemi sa varenjem, glavobolja, hormonalni disbalans, jo-jo efekat.

S druge strane, lekari su dokazali da autofagija učestvuje u procesu odbrane od Parkinsonove i Hantingtonove bolesti i nekih oblika demencije. Autofagija deluje povoljno na naš imuni sistem i ublažava efekte starenja.