Sport namenjen svima

Autor: Darinka Mihajlović

Brojni fitnes programi predviđeni su i za muškarce i za žene, međutim samo su neki idealni kako za početnike, tako i za iskusne vežbače. Aerobik je upravo takav.  Zbog mogućnosti prilagođavanja intenziteta i dinamike, on odgovara svima

Aerobik! Ova reč jednostavno znači „sa kiseonikom“, ali ona dobija pun smisao kada se koristi kao pridev za opisivanje vežbi. Aerobna vežba je vežba koja je dovoljno energična, traje dovoljno dugo i dovoljno se redovno radi.

Trening se odvija pod vođstvom iskusnih instruktora, koji su tu da vežbe predstave na pravi način i u slučaju potrebe koriguju, inspirišu i motivišu kako bi vaše srce i pluća pokrenuli da pumpaju i odžavaju vas u dobroj formi.  Vežbanje prati popularna muzika koja doprinosi motivaciji i uzbudljivosti.

Najvažniji je izbor vežbi

Živimo u vremenu kada nas sa svih strana bombarduju informacijama, pa i oblast fitnesa i aktivnog života nije izuzetak. Veliki izbor je sigurno sjajna stvar, ali ume čoveka da dovede u nedoumicu šta je najbolje za njega. S jedne strane, pričaju vam o teretani, s druge o prednosti grupnih programa, zatim o personalnim treninzima, dok pojedini savetuju kako je najbolje da počnete s jutarnjim trčanjem. Ako istrajete u šumi informacija i saveta, videćete da je ustvari sve vrlo jednostavno. Važno je da izaberete trening koji će biti prilagođen vašoj fizičkoj spremnosti i koji će učiniti da se osećate motivisanim za nastavak i napredak aktivnog života.

Brojni fitnes programi predviđeni su i za muškarce i za žene, međutim samo su neki idealni kako za početnike, tako i za iskusne vežbače. Aerobik je upravo takav.  Zbog mogućnosti prilagođavanja intenziteta i dinamike, on odgovara početnicima i mnogima koji već redovno treniraju. Takođe, bilo bi poželjno da odaberete trening u kom ćete uživati, ali koji će istovremeno pomerati vaše granice.

Koristi  za zdravlje

Aerobik je izvanredan za osobe koje su dugo bile neaktivne, jer će pomoći da se sagore telesne masti i poboljša snaga tela, oblik i zategnutost.  Istovremeno, ove vežbe poboljšavaju kondiciju srca i pluća povećanjem količine kiseonika koji je na raspolaganju telu. Kako srčani mišić postaje jači i efikasniji, sa svakim otkucajem srca pumpa se veća količina krvi. Kao rezultat toga, vežbač koji je u kondiciji može da radi duže, energičnije i da ostvari brži oporavak na kraju grupe aerobnih vežbi. Iako fizički izgled često ume da bude razlog da se konačno pokrenemo, postoji još niz isto tako važnih faktora zbog kojih je redovna fizička aktivnost neophodna:

  • Poboljšanje kondicije, snage i izdržljivosti;
  • Unapređenje energije;
  • Poboljšanje rada srca i pluća;
  • Sprečavanje niza različitih oboljenja i stanja kao što su moždani udar, metabolički sindrom, šećerna bolest, deprimiranost;
  • Povećanje samopouzdanja;
  • Smanjenje stresa.

Ritam aerobika

Aerobik je oblik fizičkog vežbanja koji kombinuje ritmičku aerobnu vežbu sa treningom istezanja i treningom snage sa ciljem poboljšanja svih elemenata fitnesa.  Aerobik trening traje 55 minuta. Odvija se u grupi od 15 do 35 osoba oba pola. Počinje se obaveznim zagrevanjem i razgibavanjem mišića, čime se telo priprema za aktivnost. Nakon zagrevanja rade se aerobne vežbe umerenog intenziteta, koje podižu puls na odgovarajući nivo za proces sagorevanja i topljenja masti. Intenzitet treninga svaki vežbač može da prilagodi svojoj kondiciji, tj. da usporava i ubrzava tempo. Dobro balansirani aerobik će imati pet komponenti: zagrevanje (5-10 minuta), kardiovaskularno kondicioniranje (25–30 minuta), mišićnu snagu i kondicioniranje (10–15 minuta), hlađenje (5–8 minuta) i istezanje i fleksibilnost (5–8 minuta).

Vrste aerobika

Step aerobik je oblik aerobne vežbe koja koristi nisku platformu, stepenicu određene visine prilagođenu individualnim potrebama. Step aerobik je razvila Džin Miler oko 1989. godine. Posle povrede kolena, Miler se konsultovala sa ortopedskim lekarom, koji je preporučio da ojača mišiće koji podržavaju koleno tako što će dizati nogu gore i dole na sanduk a onda je od toga razvila stepeni režim. Step aerobik takođe može biti uključen u plesne igre.

Aerobna gimnastika, poznata i kao sportski aerobik i takmičarski aerobik, može kombinovati komplikovaniju koreografiju, ritmičku i akrobatsku gimnastiku sa elementima aerobika. Dozvoljeno je maksimalno deset elemenata iz sledećih vežbi: sklekovi, podrška i balansiranje, udarci i razdori i skokovi. Elementi prevrtanja su zabranjeni. Sportski aerobik ima državna, nacionalna i međunarodna takmičenja, ali nije olimpijski sport.

Aerobik u vodi (ili akvarobik) je idealna rekreacija za sve uzraste, od dece do penzionera, a prepreku ne predstavljaju ni kilogrami viška. Akvarobik se preporučuje čak i trudnicama.  Kombinovanjem vežbi koje se podrazumevaju u aerobiku i sredine koja je karakteristična za vodene sportove, postiže se idealan balans – telo je u pokretu, ali nam gustina vode omogućava da se lakše krećemo. Vodeni aerobik je osmišljen tako da targetira mišiće nogu, ruku i stomaka, a utiče i na uklanjanje celulita. Istovremeno, nema dodatnog fizičkog stresa na zglobove, kao prilikom treninga na čvrstoj podlozi.

Danas je u čitavom svetu trend bavljenje kardio-fitnesom. Mnogi instruktori prednost daju aerobiku i ovakav način vežbanja nazivaju cardio-pup ili aero-pump. On uključuje klasični aerobik sa vežbama izdržljivosti. Pošto u aerobiku osim mišića čitavog tela ušestvuju i srce i pluća, jasno je da je svoju popularnost aerobik izgradio na jačanju kardiovaskularnog sistema.

Ono što je sigurno, jeste da ćete se već nakon prvog treninga aerobika osećati puno bolje, a taj osećaj unutrašnjeg zadovoljstva će se ubrzo odraziti i na vašu sliku u ogledalu.