DA LI VAŠE TELO VAPI ZA NJIM?

Autor: Mr ph Jelena Nešović

Naše telo reaguje na sve nedostatke, pa je zbog toga jako važno obratiti pažnju na prve simptome i znake zdravstvenih problema. Usled nepravilne ishrane i stresnog načina života, veoma često organizam pati od nedostatka cinka.

Cink je  esencijalni mineral i prisutan je u svim organima, tkivima i telesnim tečnostima. Naše telo sadrži između 2 i 3 grama cinka koji je lociran najviše u skeletnim mišićima i kostima, a u manjoj meri u bubrezima, jetri, mrežnjači oka, koži, prostati… Čak i mali nedostatak cinka može da izazove disbalans i probleme u funkcionisanju organizma.

Zahvaljujući činjenici da čini važan deo preko 300 enzima, cink ima široki dijapazon uloga u organizmu . Tako je neophodan u procesu rasta i razvoja, imunološkom odgovoru, neurološkoj funkciji, reprodukciji. Bez cinka nema sinteze proteina i genetskog materijala (DNK), deobe ćelija, stvaranja kostiju, integriteta kože, kose i noktiju.  Zanimljivo je da je cink važan i za čulo ukusa budući da čini deo proteina čiji je zadatak raspoznavanje ukusa.

Jedna od najpoznatijih uloga cinka je uloga u obezbeđivanju normalnog funkcionisanja imunog sistema. Naime, cink utiče na stvaranje i aktivaciju T-limfocita, belih krvnih zrnaca važnih u borbi protiv infekcija, pa se nedovoljan unos cinka negativno odražava na broj i funkciju T –linfocita, a samim tim i na imunitet.

Simptomi nedostatka cinka

Najčešći simptomi deficita cinka u organizmu su:

  • slabljenje imuniteta
  • pojačana nervna napetost
  • hronični umor
  • otežano zarastanje rana
  • kožne promene
  • noćno slepilo
  • poremećaj ukusa
  • dugotrajna dijareja
  • zakasneli razvoj
  • smanjen apetit
  • gubitak čula ukusa i mirisa
  • mentalna letargija
  • pojačana sklonost ka infekcijama
  • opadanje kose
  • smanjenje broja spermatozoida (a time i plodnosti)
  • smanjenje seksualnog nagona
  • suva i ogrubela koža
  • krhkost i bele mrlje na noktima
  • smanjenje telesne težine
  • Balansirana ishrana kao osnov redovnog unosa cinka

Najbolji prirodni izvori cinka

su: meso (govedina, ćuretina i iznutrice), riba i plodovi mora (školjke, rakovi i tuna). Smatra se da vegetarijanci  imaju rizik od blagog manjka cinka baš zbog nedostatka mesa u ishrani.  Značajni izvori cinka su mleko i mlečni proizvodi, jaja i žitarice celog zrna, a takođe i orašasti plodovi, grašak, boranija, soja i sojin “sir” tofu, pivski kvasac, pšenične klice, bundevine i druge semenke.